Szukaj

CZY SZTUCZNA INTELIGENCJA ZASTĄPI REKRUTERÓW?

Aplikacje mobilne z ofertami pracy, media społecznościowe, spotkania rekrutacyjne online, CV w formie wideo czy systemy elektronicznego wspomagania rekrutacji – to do niedawna nowe, a dziś często wykorzystywane narzędzia w procesie rekrutacyjnym.

Jak zapowiadają przedstawiciele PEOPLE, jednej z czołowych polskich firm doradztwa personalnego, postęp technologiczny będzie w coraz większym stopniu wkradał się we wszelkie nasze aktywności, w tym związane również z poszukiwaniem pracy, nie wyeliminuje jednak z rynku rekruterów. Choć na świecie są pierwsze próby wykorzystywania sztucznej inteligencji, metoda bezpośredniego docierania do kandydata, tzw. Direct Search, będzie nadal dominować w procesach pozyskiwania pracowników, szczególnie na rynku kandydata, na którym to rekruter głównie poszukuje, a kandydat rozważa ofertę. Czasy, gdy jedynym źródłem wiedzy o wakatach na rynku była wkładka do ogólnopolskiej gazety, należą do przeszłości. Teraz przegląd dopasowanych do naszych potrzeb najnowszych ofert ze strony pracodawców może spływać bezpośrednio na nasz telefon i inne urządzenia mobilne, wystarczy dostęp do Internetu.
APLIKACJE, MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Aplikacje ułatwiają proces poszukiwania pracy. Umożliwiają wyszukiwanie ofert według lokalizacji, pracodawcy, branży, stanowiska czy poziomu zarobków. Dzięki sprofilowanym powiadomieniom mamy szansę zapoznawać się z nowymi ogłoszeniami na bieżąco, natychmiast po tym, jak zostaną opublikowane. Przy użyciu aplikacji zgłoszenia można wysyłać za pośrednictwem telefonu z dowolnego miejsca – z autobusu, galerii, kawiarni czy nawet z plaży w trakcie wakacji. Aplikacje dają możliwość wglądu w archiwalne zgłoszenia. Umożliwiają dodanie pliku CV i jego edycję. Warto przy tym zadbać o to, by CV wyświetlało się prawidłowo nie tylko na komputerze, ale też na urządzeniach mobilnych, ponieważ duża część HR-owców przegląda oferty również na smartfonie.
Dostępne są też liczne serwisy i internetowe tablice ogłoszeń, które kontaktują pracodawców z potencjalnymi kandydatami. Oferty napływają też do grona potencjalnych zainteresowanych za pośrednictwem mediów społecznościowych. Wsparciem dla osób poszukujących pracy wciąż pozostają portale społecznościowe. Stworzenie odpowiedniego wizerunku w ogólnodostępnych serwisach może być istotnym elementem całego procesu. Dla rekruterów to bogate źródło wiedzy o kandydatach do pracy, ich zainteresowaniach i aktywnościach.
WIDEOROZMOWY
Ułatwienia związane z nowymi technologiami dotyczą również rozmów rekrutacyjnych, które mogą odbywać się na odległość. I nie dotyczy to wyłącznie sytuacji, w których poszukujemy pracy w innym mieście czy za granicą. Rozmowa wideo pozwala efektywniej zarządzać czasem, zarówno potencjalnego pracownika jak i zatrudniającego, łatwiej jest też w tym przypadku o elastyczność w przypadku zmiany planów którejś ze stron.
Wideorozmowy są stałym elementem naszej pracy. Jest to korzystne rozwiązanie zarówno z punktu widzenia aplikującego, który nie musi przemieszczać się do naszego biura czasem z drugiego końca miasta a nawet z innej miejscowości, jak i z punktu widzenia naszych pracowników, którzy mogą sprawnie przeprowadzić cały proces. Oczywiście nie na każdym etapie i nie w każdym przypadku to rozwiązanie jest najlepsze, natomiast z całą pewnością stosuje się je coraz częściej, szczególnie na początku procesu rekrutacyjnego.
WIDEO CV PRZESYŁANE PRZEZ KANDYDATÓW
Rekruterzy poświęcają średnio od 5 do 7 sekund na wstępne sprawdzenie tradycyjnego CV. Dlatego dokument powinien być odpowiednio sformatowany, przejrzysty i zawierać wszystkie najważniejsze informacje. Coraz większą popularność zdobywają obecnie również wideo CV, które umożliwiają kandydatom do pracy wykazanie swojej kreatywności w praktyce. Na rynku dostępne są gotowe narzędzia, które mogą pomóc w stworzeniu niestandardowego życiorysu w formie filmu. Choć nie zawsze stanowisko, o które ubiega się kandydat, wymaga stosowania tego typu formuł. O ile bowiem praca w marketingu, w sprzedaży czy w firmie public relations uzasadnia wykorzystywanie nowatorskich rozwiązań, o tyle w przypadku księgowego, technika czy serwisanta sprzętu może być już to działanie bezcelowe.
Również w przypadku wideo CV warto wziąć pod uwagę czas jaki rekruter może poświęcić na jego przejrzenie. Panuje powszechne przekonanie, że wszystko, co trwa ponad dwie minuty, jest za długie i wyczerpuje cierpliwość odbiorcy. Należy zadbać o to, by przekazać skondensowane informacje na swój temat w atrakcyjnej formie. Przy czym wideo CV raczej nie powinno zastępować tradycyjnego dokumentu, a raczej stanowić jego uzupełnienie
SYSTEMY ELEKTRONICZNEGO WSPOMAGANIA REKRUTACJI (ATS), CRM
Oprogramowania/systemy do zarządzania rekrutacjami tzw. ATS (applicant tracking system) wspierają funkcjonowanie firm HR-owskich czy działów rekrutacji w korporacjach i coraz częściej w mniejszych firmach. Systemy ATS pozwalają na częściową automatyzację pracy, zarządzanie i segregację spływających od kandydatów aplikacji. Przy dużej liczbie otwartych procesów rekrutacyjnych to niezbędne narzędzie pozwalające na szybkie dotarcie do właściwych potencjalnych pracowników.
Obecnie stosowane są systemy do zbierania aplikacji i zarządzania nimi, takie jak CRM czy systemy do automatycznej selekcji kandydatów ( ATS), ale na świecie działają już pierwsze rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, wspomagające proces rekrutacji. Artifical Intelligence może być w przyszłości wsparciem , jednak nie zastąpi rekrutera.
Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji mogą być wykorzystywane na etapie docierania do kandydatów i pozyskiwania ich aplikacji, a także w procesie analizy i selekcji otrzymanych zgłoszeń. Maszyna może też wyręczać człowieka w udzielaniu informacji zwrotnej. Cyfrowy rekruter jest nawet w stanie przeprowadzić wstępną rozmowę i dokonać ogólnej oceny kwalifikacji kandydata na pracownika. Nie wyprze jednak człowieka – ostatecznie to rekruter będzie podejmował kluczową decyzję o zatrudnieniu kandydata do pracy.