Szukaj

Budowa karty win

fot. Denise Mattox @ flickr.com CC BY-ND 2.0

Podstawową bronią w walce o klienta każdej restauracji jest oczywiście jej menu. Karta dań będzie naszą wizytówką i de facto ofertą dla klienta. Restauracja to w końcu miejsce, gdzie można dobrze zjeść. Polski klient jest już jednak osobą wyjątkowo wymagającą, więc szanująca się restauracja musi posiadać oprócz karty dań także kartę win, które będą komplementarne z serwowanymi posiłkami

Wina dla restauracji

Przygotowanie karty win nie jest niestety proste. Tym bardziej, jeśli nasza restauracja nie jest duża i działanie polegające na ciągłym rozszerzaniu oferty byłoby co najmniej niemądre. Konieczne jest wybranie kilkunastu najlepszych pozycji win, które w możliwie najlepszym stopniu będą się komponować z przygotowywanymi przez lokal daniami. Od razu należy zaznaczyć, że przygotowywanie karty win zupełnie we własnym zakresie jest raczej zadaniem karkołomnym i może się skończyć poważną wpadką. Dlatego wina dla restauracji najlepiej jest wybierać z pomocą dostawców wina zatrudniających swoich własnych sommelierów. Są oni w stanie przygotować odpowiednią propozycję i do tego przeprowadzić odpowiednie szkolenia w restauracji.

Podstawowe zasady wyboru

Wybór odpowiedniego partnera najlepiej jest oprzeć o charakter oferowanej przez nas kuchni. Jeśli jest to kuchnia włoska lub francuska, nie będziemy mieli większego problemu. Gorzej jest w sytuacji, kiedy nasza propozycja w większej mierze skupiać się będzie na przykład na kuchni skandynawskiej, która własne wina posiada w naprawdę znikomym zakresie. W takiej sytuacji trzeba poszukać partnerów najbardziej uniwersalnych.

Bardzo istotne jest też przystosowanie karty win do potrzeb szerokiego grona klientów. Nie każdy jest koneserem i znawcą wina, dlatego należy w karcie umieścić także kilka mniej optymalnych propozycji, ale za to dobrze znanych. Dzięki temu osoba nieobeznana z winami będzie mogła bez problemu zamówić bezpieczną opcję, pasującą do określonego dania.

Warto też zwracać baczną uwagę na kwestię ceny. Droższe wina wcale nie muszą być lepsze, ale obecność drogich win w karcie poprawia prestiż lokalu. Trzeba tutaj ważyć racje, ponieważ drogie wina, mimo swojej lukratywności, pewnie nie będą specjalnym zarobkiem dla restauratora. Osoby mające pojęcie o winach, czyli te, które możemy podejrzewać o wybór droższych trunków, będą też w pełni świadome tego, że katalońska Cava będzie zdecydowanie tańszym rozwiązaniem do lekkiego deseru niż oryginalny szampan, a za butelkę płaci się tyle, co za jeden kieliszek oryginalnego francuskiego trunku.

www.faktoriawinalacarte.pl