Moda w rytmie muzyki. Z badania Allegro wynika, że styl na festiwalu to już nie dodatek, ale pełnoprawna forma wyrazu. 72% uczestników dba o swój wygląd podczas muzycznych wydarzeń, a aż 80% Polaków bierze w nich udział przynajmniej raz w roku. Dla kobiet i osób w wieku 35–49 lat to sposób na podkreślenie swojej indywidualności
- Ponad 70% respondentów dba o wygląd podczas festiwali muzycznych; 37% przyznaje, że ich otoczenie również zwraca na to uwagę.
- Najczęściej styl festiwalowy opisujemy jako „wygodny” (32%), sportowy/streetwear (11%) i zgodny z trendami (10%).
- Co piąty festiwalowicz do 24 r.ż. planuje swoje stylizacje z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Młodzi chętnie wybierają kolorowy makijaż, styl Y2K i kupują festiwalowy merch oraz ubrania z limitowanych kolekcji.
- Z myślą o koneserach muzyki i mody Allegro stworzyło limitowaną kolekcję ubrań z braćmi Kacperczyk oraz Pauliną Przybysz. Merch trafi do sprzedaży w drugiej połowie lipca.
W ubiorze festiwalowicze stawiają przede wszystkim na wygodę (32%). Popularnością cieszą się również style sportowy/streetwear (11%) i zgodny z aktualnymi trendami (10%), a wśród osób w wieku 16-24 lata widać powrót do estetyki lat 2000 (Y2K). Stylizacje są często przygotowywane na ostatnią chwilę (71%), choć najmłodsi mają skłonność do planowania ich z większym wyprzedzeniem (20%). Inspiracje czerpiemy głównie z mediów społecznościowych (24%), zdjęć z innych festiwali (23%), sklepów odzieżowych (20%) i od bliskich (18%).
Najpopularniejsze elementy to wygodne buty sportowe (39%), t-shirty z nadrukami (35%) i okulary przeciwsłoneczne (31%), a dla osób do 24. r.ż. ważny jest również kolorowy makijaż (35%). Blisko co trzecia osoba sięga po ubrania z limitowanych kolekcji lub tych tworzonych we współpracy z artystami. Co ciekawe, to raczej domena mężczyzn niż kobiet (35% vs 31%) i osób młodych.
Wpisując się w te trendy, platforma Allegro stworzyła kolekcję ubrań we współpracy z braćmi Kacperczyk oraz Pauliną Przybysz. Artyści zaprojektowali dwa limitowane t-shirty, które nie tylko łączą świat muzyki z modą, ale także odpowiadają na oczekiwania festiwalowiczów. Kolekcja dostępna będzie w drugiej połowie lipca wyłącznie na Allegro.
„Koszulka zaprasza do słuchania mojego utworu Whiplash – piosenki, która igra z poczuciem czasu: w muzyce, w relacji, w życiu. To współczesna poezja, w której metaforami są anglicyzmy z języka festiwalowego. Cytat, będący centrum koszulki, stanowi backstage emocji wspomnianego utworu. Moda? Dla mnie to przedłużenie komunikatu – możesz powiedzieć coś ważnego, zanim jeszcze otworzysz usta” – mówi Paulina Przybysz.
„Nasza największą inspiracją są fani – to dzięki nim w naturalny sposób w naszych głowach powstało hasło „Wszyscy jesteśmy Kacperczyk”, a wspólnie stworzony merch jest na to najlepszym dowodem” – dodają Bracia Kacperczyk.
Większość festiwalowiczów kompletuje swoje stylizacje w internecie – najczęściej w sklepach online (26%) oraz na platformach sprzedażowych (25%). Podobny trend widoczny jest przy zakupie kosmetyków. Niemal co trzeci ankietowany wciąż wybiera sklepy stacjonarne. Nie brakuje także entuzjastów vintage – blisko co czwarta osoba korzysta z ogłoszeń w serwisach z drugiej ręki, a 16% odwiedza stacjonarne second-handy.
Allegro oferuje szeroki wybór stylowych ubrań oraz jakościowych kosmetyków, co ułatwia przygotowania do festiwalu i pozwala skupić się na dobrej zabawie.
Badanie przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research na zlecenie Allegro w czerwcu 2025 wśród Polaków w wieku powyżej 16. roku życia, którzy uczestniczyli w festiwalu i/lub wydarzeniu muzycznym w ciągu ostatnich 5 lat. Wywiady były prowadzone metodą CAWI na grupie 600 osób (n=600).
Źródło: PAP Media Room