Na uprzywilejowanej pozycji będą jednak marki, dla których internet od lat jest naturalnym środowiskiem sprzedaży oraz elastyczne formy zakupy takie jak leasing
Z danych Instytutu Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że do połowy marca w Polsce zarejestrowanych zostało ok. 22 tys. aut osobowych. To niemal 23% mniej w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku. Główną przyczyną jest epidemia koronawirusa, która wymusiła wstrzymanie produkcji samochodów. Dodatkowo, firmy z branży motoryzacyjnej nie mogą prowadzić tak aktywnej jak dotychczas sprzedaży ze względu na wprowadzone środki bezpieczeństwa.
Istotnym kanałem sprzedaży samochodów w obecnej sytuacji staje się internet. Niestety do tej pory sprzedaż samochodów online była traktowana przez wiele firm po macoszemu.
– Kiedy ponad 2 lata temu uruchomialiśmy pierwszą w Polsce platformę, umożliwiającą zawarcie umowy na samochód w abonamencie w całości przez internet, wiele osób mówiło nam, że klienci nie są na to jeszcze gotowi. Dzisiaj kanał on-line jest dla nas tak samo ważny jak sprzedaż bezpośrednia. W 2019 r. na zawarcie umowy na abonament w całości przez internet zdecydowało się ok 30% klientów. W obecnej sytuacji cyfryzacja sprzedaży aut będzie nabierała szczególnego znaczenia i ze względów bezpieczeństwa coraz więcej klientów będzie finalizowało zakup auta online – mówi Grzegorz Grodecki – Dyrektor Zarządzający Master1.pl należącego do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego
Klienci niekoniecznie potrzebują oględzin samochodu przed zakupem, ale muszą mieć pewność, że jego stan techniczny jest dobry i właściwie udokumentowany. W razie potrzeby rozmowy z doradcą mogą skorzystać z opcji video chatu. Rozmowa jest prowadzona na żywo włącznie z prezentacją wybranego przez klienta samochodu. Klienci oczekują też przewidywalnej oferty pod względem cenowym. Auta na abonament spełniają te kryteria. Zwłaszcza, że oferowane są z pakietem usług, które eliminują wiele uciążliwych elementów i kosztownych elementów związanych z posiadaniem pojazdu na własność, np. zakup ubezpieczenia, serwis czy przechowywanie opon.