Szukaj

Znamy finalistów konkursu Złota Nitka 2024

To oni powalczą o nagrody i uwagę świata mody. Znamy nazwiska finalistów konkursu Złota Nitka 2024, organizowanego przez Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi. W gali finałowej swoje kolekcje zaprezentują: Bartosz Borowski, Alex Hayel, Rafał Klacza, Zuzanna Kordiukiewicz, Marlena Krawczyk, Marta Kuropatwińska, Oliwia Matlak, Zuzanna Olszewska, Karolina Pieniążek, Adrian Rusowicz, Maciej Stańczak i Weronika Surdacka

Złota Nitka – jedno z najważniejszych w Polsce wydarzeń dla młodych twórców świata mody – od 30 lat otwiera drzwi do kariery utalentowanym projektantom. Nic dziwnego, że do tegorocznej edycji napłynęło ponad 100 zgłoszeń z całego kraju. Wyboru 12 najlepszych dokonało jury złożone z niezależnych ekspertów branży mody oraz przedstawicieli gospodarzy konkursu. W jego składzie znaleźli się: Gosia Baczyńska – projektantka mody, Kasia Sokołowska – reżyserka pokazów mody, Agnieszka Ścibior – dyrektor kreatywna Viva Moda, Ilona Majer oraz Rafał Michalak – projektanci tworzący duet MMC Studio, Marcin Świderek – szef działu mody magazynu „Elle”, Tomasz Umbras – laureat Złotej Nitki 2023, Laima Jurca – laureatka Łódź Young Fashion 2018 i Karolina Czajkowska Artistic Director w LPP S.A. oraz Hanna Zdanowska – Prezydent Miasta Łodzi i dr hab. Olga Podfilipska-Krysińska, prof. uczelni – prorektor ds. rozwoju i współpracy ASP w Łodzi. O tym, do kogo ostatecznie trafi statuetka Złotej Nitki, jurorzy zdecydują w czasie gali finałowej, 23 listopada w Centrum Promocji Mody łódzkiej ASP.

– Finaliści zachwycają różnorodnością artystycznych wizji. Czerpią inspirację z różnych źródeł, sięgają po odmienne materiały, eksperymentują z konstrukcją, ale to, co ich łączy, to odwaga w kreowaniu i prezentowaniu własnej wizji mody oraz przekonanie, że moda ma moc, by kształtować świat – podkreśla Katarzyna Wróblewska, dyrektorka artystyczna Łódź Young Fashion, w ramach którego Akademia Sztuk Pięknych i Stowarzyszenie Pola Designu organizują konkurs przy wsparciu Miasta Łódź.

Listę finalistów otwiera Bartosz Borowski zkolekcją „recovery”, która opowiada o procesie rekonwalescencji ciała po urazie. Proponowane przez niego sylwetki – łączące ubrania z mundurami medycznymi czy sprzętem ortopedycznym – to wizja tworzenia ubrań dla „nowego” zdeformowanego ciała, rozumianego szerzej, bo projektant termin „rekonwalescencja” rozbudowuje o tematykę odbudowy miast zniszczonych przez wojnę oraz artystów radzących sobie z traumą,

Z kolei Alex Hayel sam nazywa sięintermedialnym tkaczem, który splatając nici różnorodnych materiałów, technik i pojęcia przypadku, tworzy nowe historie. Jego kolekcjaSukhishvili” inspirowana narodowym baletem Gruzji oraz filmem „The color of pomegranate” to podróż do kraju, z którym twórca się utożsamia. Wieloasortymentowe sylwetki wykonane z tkanin naturalnych, syntetycznych, technicznych o rozmaitych gramaturach, zamknięte zostały w zamglonej palecie barw.

Główną inspiracją Rafała Klaczy i jegoSecrets of Souls” stała się historia spirytyzmu. Kolekcja, opowiadająca historie dusz uwikłanych w sidła cielesności, jest eklektycznym połączeniem klasycznej elegancji lat 90. oraz dekoracyjności przełomu XIX i XX wieku. Projektant lawiruje pomiędzy cielesnością a duchowością, łącząc kanony męskości i kobiecości. Kolekcję wyróżnia mnogość ręcznie wykonanych detali, dodatków oraz materiałów z odzysku, zyskujących nowe życie.

Spojrzenie na kobiecość oczami surrealistów proponuje Zuzanna Kordiukiewicz swojąkolekcją „Chimera”, łączącą nienaturalne formy ubiorów z przerysowanymi dodatkami, ukazując kontrast skrępowania i swobody kobiecego ciała. Do stworzenia sylwetek projektantka wykorzystała między innymi sztuczną skórę, futro, welur, metal i gabardynę.

Kolejna z finalistek – Marlena Krawczyk – do konkursu zgłosiła cykl zatytułowany „PAMIĘTAM”. Kolekcja ubiorów i toreb stanowi próbę konserwacji pamięci o zanikającym wnętrzu domu dziadków. Główną role odgrywają wspomnienia sensoryczne, a zmysły stały się przewodnikami w procesie twórczym, umożliwiając odtworzenie atmosfery domu.

Z tematem przełamywania wewnętrznych barier na drodze do rozwoju osobistego zmierzyła się Marta Kuropatwińska,w swojej twórczości zwracająca uwagę na detal oraz autorskie materiały.Kolekcja „ERRARE” jej autorstwa motywem spadającej koszuli odnosi się do procesu walki z ograniczeniami. Niewykończone brzegi, wystające nitki czy marszczenia materiału akcentują trudności w przełamywaniu niewidocznych blokad. Kolorystyka sylwetek przechodzi od bieli, symbolizującej lęk i bezradność, przez szarości, aż po czerń, oznaczającą siłę i pewność siebie.

Oliwia Matlak wkolekcji „Zadra” tworzy mapę emocji. Sylwetki zawieszone w przestrzeni i czasie, zatrzymane niczym stopklatka, odzwierciedlają zmaganie się ciała z emocjami, manifestującymi się w jego deformacjach. Kolekcja łączy unikatowe, rzeźbiarskie formy z modą ready-to-wear, a w zdekonstruowanych formach ubioru uchwycone zostało to, czego z pozoru nie widać – ciało ubrane w kształty próbuje za ich pomocą wyrazić to, co ukryte w psychice.

W finale Złotej Nitki znalazła się też Zuzanna Olszewska, dla której głównym nośnikiem inspiracji jest tkanina.Kolekcja „Dekonstrukcja patriarchatu” porusza problematykę wpływu patriarchalnych systemów wartości na jednostkę. Zaproponowane przez projektantkę sylwetki wytykają błędne osądzenia, podważają panujące zasady, unaoczniają hipokryzję. Moda, a dokładniej ubrania, dają projektantce możliwość bezwerbalnego wyrażenia siebie, swoich opinii i obaw.

Z kolei Karolina Pieniążek zaprasza do świata opartego na wspomnieniach i wizjach sennych. „UNIVERSUM 22” to azyl i dom z dzieciństwa. Projekt łączy ubiór z rzeźbiarskimi surrealistycznymi formami, torbami i autorską biżuterią. Materiały, w większości z drugiej ręki lub znalezione w rodzinnym domu, podkreślają symbolikę kolekcji.

Osiem potężnych sylwetek w całości wykonanych z tkanin tapicerskich o niezwykłej teksturze, mieniącej się w blasku światła, która nadaje im niezwykłego wyglądu, to propozycja Adriana Rusowicza.Kolekcja„BEYOND BOUNDARIES” inspirowana jest latami 80., ostrymi bryłami geometrycznymi, wnętrzami oraz postaciami, takimi jak Transformers. Efekt masywności wzmacniają czarne kombinezony, potężne torby sportowe oraz elementy metalowe.

Refleksja na temat chęci posiadania władzy skłoniła Macieja Stańczaka, szukającego kompromisów między sztuką a użytkowością, do stworzenia kolekcji „Authority”. Jest ona humorystycznym komentarzem obnażającym obraz władcy, zainspirowanym twórczością Edyty Hul oraz serią zdjęć „High Fashion” Pawła Jaszczuka. Formy z obrazów Hul przekładają się na dodatki, faktury i kolorystykę, a zdekonstruowana odzież męska odwzorowuje zdeformowane postaci ze zdjęć Jaszczuka.

Ostatnia z finalistek – Weronika Surdacka –kolekcją „Sielsko” powraca do wspomnień z dzieciństwa, spędzonego w rodzinnej wsi i sięga do inspiracji przedmiotami będącymi symbolami wiejskiej chaty, ale też odczuciem wolności i niezależności. Kolekcja jest połączeniem faktur, kolorów i wzorów z użytkowymi formami i krojami. Powstałe projekty są połączeniem starannego krawiectwa z ręcznie wykonanymi tkaninami oraz elementami stworzonymi na szydełku.

Nazwisko laureata lub laureatki ogłoszone zostanie 23 listopada w czasie widowiskowego finału, kiedy to jury będzie mogło ocenić kolekcje w ruchu. Zwycięzca otrzyma statuetkę Złotej Nitki oraz 30 000 złotych, ufundowane przez Miasto Łódź. Galę Finałową konkursu pokazem swojej kolekcji uświetni Nuno Gama – uznany na świecie portugalski projektant mody męskiej.

Organizatorami Łódź Young Fashion oraz konkursu Złota Nitka są Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi i Stowarzyszenie Pola Designu, partnerem głównym wydarzenia jest Miasto Łódź, a partnerem – Łódzkie Centrum Wydarzeń.

Szczegóły: www.lodzyoungfashion.com

Źródło: Łódź Young Fashion