Szukaj

Zagraj z pracownikiem w grę

Gamification to zlepek dwóch angielskich słów: „game” oraz „modification”. To właśnie gry mają wywołać zmianę (modyfikację) zachowania

Termin doczekał się też polskich tłumaczeń, wciąż jednak trwa dyskusja, których z nich najlepiej oddaje istotę procesu. Póki co o przyjęcie rywalizują gryfikacja, grywalizacja i gamifikacja. Tradycyjne systemy motywacyjne, jak presja, pieniądze, czy uścisk ręki szefa mogą już nie wystarczyć, by skutecznie zmotywować pracowników do działania

Nowy sposób motywacji narodził się w USA. Polega na przenoszeniu zasad zaczerpniętych z gier komputerowych do różnych sfer życia. Gamification pozwala zaangażować ludzi do zajęć, nawet jeśli wydają się one nudne lub rutynowe. W wielkim uproszczeniu chodzi o nagradzanie dobrze wykonujących codzienne obowiązki. Taka już bowiem ludzka natura, że lubimy mierzyć się z wyzwaniami i być za to doceniani.

Dlaczego grywalizacja ma tak duże szanse powodzenia? Przede wszystkim wynika to z popularności samych gier. Przypuszcza się, że pół miliarda osób gra przynajmniej 1 godzinę dziennie. W ciągu 10 lat, głównie za sprawą Chin i Indii, liczba ta może wzrosnąć nawet do 1,5 miliarda.

Na nowe metody motywacji podatni są zwłaszcza ludzie z tzw. Pokolenia Y, czyli urodzeni po 1979 roku. Przeciętny dwudziestoparolatek w krajach rozwiniętych poświęcił w swoim życiu niemal tyle samo czasu na gry, co na naukę.

Gryfikację przy organizacji pracy można zastosować na wiele sposobów. Jednym z nich jest tzw. „metoda mailowa”. Za wysłanie każdej wiadomości płaci się wirtualne pieniądze, odpowiednie do wagi danego maila. Dzięki temu nie tylko zmniejsza się ilość wysyłanych wiadomości, ale także łatwo można odróżnić istotne informacje od tych nieco mniej ważnych. Gamification ma zastosowanie również w wielu innych dziedzinach jak: ekologia, edukacja, zdrowie, czy marketing. Wystarczy przywołać nagradzanie za ekonomiczną jazdę w samochodach hybrydowych (roślinka na wyświetlaczu rośnie, gdy jedziemy oszczędnie). Dostępne są też aplikacje wspierające prowadzenie zdrowego trybu życia, czy do mierzenia postępów w bieganiu. Aplikacje automatycznie publikują takie informacje w portalu społecznościowym, dzięki czemu o wszystkim dowiedzą się nasi znajomi – a przecież nie chcielibyśmy źle wypaść w ich oczach.

Gamification zyskuje popularność na całym świecie. Powstają już podręczniki, ukazujące zastosowanie mechanizmów gier i ich wdrażanie w projekty biznesowe. Nie dziwi więc, że „New York Times” umieścił grywalizację na liście najbardziej innowacyjnych pomysłów ubiegłego roku.

tekst: Paweł Kubik