Szukaj

Jak promować firmę w sieci – reklama w internecie

W dobie internetu trudno jest prowadzić dobrze działający biznes bez obecności w sieci. Samo stworzenie profesjonalnej strony WWW nie zapewni dopływu nowych klientów – potrzebna jest przede wszystkim umiejętna promocja. Jakie narzędzia marketingu internetowego można obecnie wykorzystać? Które sposoby reklamy w sieci przeżywają rozkwit?

140016174645004500

SEO

Optymalizacja strony dla wyszukiwarek internetowych (search engine optimization) nie jest bezpośrednią formą reklamy, ale punktem wyjścia, od którego powinno się zaczynać promocję firmy w internecie. Dostosowanie strony do wytycznych wyszukiwarek oraz zastosowanie dobrych praktyk wyjdzie na dobre nie tylko dlatego, że strona będzie wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania. Zoptymalizowana treść jest bardziej przyjazna dla użytkownika, łatwiejsza do „przeskanowania” podczas poszukiwania informacji, co jednocześnie podnosi wartość serwisu. Do działań SEO można zatrudnić wyspecjalizowane w tej dziedzinie agencje, można również prowadzić je na własną rękę. Efektem skutecznej pracy powinno być stopniowe przesuwanie się strony na wyższe pozycje w rezultatach wyszukiwania.

Content marketing

Najnowszy trend w marketingu internetowym obejmuje tzw. content marketing, czyli tworzenie fachowej, profesjonalnej treści na dany temat i dzielenie się nią z innymi serwisami i użytkownikami sieci. Przedstawiciel firmy, czy to „tradycyjnej”, czy na przykład sklepu internetowego działającego jedynie online, pisze artykuły poruszające zagadnienia często poszukiwane przez internautów i wyjaśnia kwestie, w których jest specjalistą. Co ważne, content marketing nie powinien być nachalną formą reklamy, a wzmianka o firmie autora powinna być naturalnie wkomponowana w kontekst artykułu.

Reklama w wyszukiwarkach

Search engine marketing, znany także jako SEM, to reklamowanie firmy w wynikach wyszukiwania. Najmocniejszą pozycję rynkową w tej branży ma oczywiście firma posiadająca największą wyszukiwarkę świata, czyli Google. Oferuje ona usługę o nazwie AdWords, która umożliwia dotarcie do osób poszukujących informacji na dany temat, poprzez wpisywanie konkretnych fraz w wyszukiwarkę. Na podstawie zapytania użytkownika dobierane są najbardziej trafne reklamy, a ich wyświetlanie odbywa się na zasadzie licytacji: ten reklamodawca, który zaproponuje wyższą stawkę za kliknięcie, znajdzie się wyżej w wynikach. Reklamy znajdują się u góry strony i są opisane adnotacją „wyniki sponsorowane” bądź „reklama”.

Treści wideo

Na popularności zyskują także treści wideo, które mogą przybierać różne formy: od recenzji produktu, poprzez krótkie filmowe instrukcje (tzw. tutoriale), do nieszablonowych reklam, które nigdy nie zostałyby wyemitowane w telewizji. Dobry materiał jest w stanie dotrzeć do setek tysięcy użytkowników w ciągu kilku dni, jeśli zadziała efekt wirusowy, tzn. będą oni udostępniali film swoim znajomym. Stworzenie profesjonalnego filmu promocyjnego jest dosyć kosztowne, jednak warto zaczynać od półprofesjonalnych produkcji, aby zweryfikować, czy taka forma promocji jest w ogóle adekwatna dla danego typu działalności.

Media społecznościowe

Umiejętne prowadzenie firmowych profili na Facebooku czy Google + to duża sztuka. Szczególnie ważne jest to, aby dokładnie wpasować się w preferencje i styl odbiorców – czyli obecnych lub potencjalnych klientów firmy. Obecność w mediach społecznościowych powinna być traktowana jako działanie wspierające, pozwalające stworzyć relację z klientem. Facebook oferuje jednak także reklamy (coraz częściej wykorzystywane przez marketerów), w dwóch najpopularniejszych formach: wpisu sponsorowanego (dociera do szerszej grupy odbiorców, niż tylko nasi „fani”) lub reklamy prezentowanej w prawej kolumnie interfejsu. Kluczem do sukcesu w reklamowaniu się w tym portalu jest umiejętny wybór grupy docelowej, aby prezentować treści tylko tym, do których faktycznie chcemy dotrzeć.

Ile to kosztuje?

Z wymienionych powyżej form reklamy w internecie najdroższe jest przygotowanie wideo, chyba, że postawimy na amatorskie nagranie. Wtedy cała sztuka polega na jak najszerszym rozpropagowaniu przygotowanego filmu. Inne działania, jak choćby reklamy AdWords, czy na Facebooku, są skalowalne – można wydawać na nie miesięcznie zarówno kilkaset złotych, jak i kilkaset tysięcy złotych. Jeśli tylko uzyskamy fakturę VAT za usługi reklamowe, można je wliczyć w koszty działalności i zmniejszyć należny podatek. Jednak w przypadku Facebooka i AdWords mamy do czynienia z importem usług, co powinno zostać zaksięgowane zgodnie z obowiązującymi przepisami (szersze informacje na ten temat można znaleźć w serwisie www.kontofirmowe24.pl).

Autor: Jan Boniecki –  Artykuł został przygotowany przy współpracy z serwisem KontoFirmowe24.pl specjalizującym się w finansowych aspektach działalności małych i średnich firm.

Fot. materiały autora