Jeżeli marzysz o pracy dla największego portalu społecznościowego na świecie, być może wkrótce będziesz mieć okazję, by zrealizować te plany. Facebook właśnie zdecydował o otwarciu w Polsce swojego biura. Rozpoczął się też nabór pierwszych pracowników
Dotychczas za Polskę odpowiadał oddział zlokalizowany w Dublinie. Na początku roku portal zmienił zasady współpracy z agencją ARBOinteractive, dotychczasowym partnerem strategicznym w zakresie sprzedaży reklam i obsługi marketerów w Polsce. Agencja pozostała jedynie preferowanym partnerem serwisu. Z pewnością na podjęcie decyzji wpływ miało rosnące zainteresowanie portalem w naszym kraju. Miliony użytkowników i tysiące firmowych funpage’y ostatecznie przekonały ekipę Marka Zuckerberga do utworzenia nowego oddziału w Polsce.
RYWALIZACJA MIAST
Informacja, że jedna z agencji reklamowych straciła status oficjalnego partnera Facebooka w Polsce, wywołała prawdziwą burzę. Przewidywano, że lider serwisów społecznościowych na świecie chce prowadzić na własną rękę sprzedaż reklam w naszym kraju. Właśnie do tego miał mu być niezbędny nowy oddział. O przedstawicielstwo potentata walczyło kilka miast: Białystok, Katowice, Kraków, Szczecin, Warszawa i Wrocław. Wyścig o lokalizację polskiego biura był krótki, ale zacięty. Najpoważniejszym kandydatem wydawała się oczywiście Warszawa, lecz inne miasta nie zamierzały składać broni. Wrocławianie jako swoje największe atuty wymieniali obecność wielu firm z branży IT, na czele z największym konkurentem Facebooka – firmą Google. Na Facebooku powstawały specjalne grupy, takie jak „Wybieram Wrocław”, czy „Tak dla biura FB w Krakowie”. Z kolei katowiccy urzędnicy zapowiedzieli, że wybiorą się do kalifornijskiej siedziby Facebooka w Menlo Park, by tam osobiście przekonać Amerykanów do wyboru ich miasta. Szybko jednak okazało się, że takie działania nie będą konieczne. Władze Facebooka wybrały Warszawę. Stolica Polski wydała się dla nich najbardziej atrakcyjnym i dogodnym miejscem na lokalizację nowej siedziby. Będzie to ósme biuro w Europie portalu założonego przez Zuckerberga. Polski oddział ma zostać oficjalnie otwarty w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Podobno rozpoczął się już nabór pracowników, choć na oficjalnej stronie rekrutacyjnej Facebooka na razie nie ma o tym jakiejkolwiek informacji.
WSZYSCY CHCĄ PRACOWAĆ DLA GIGANTA
Praca u potentata takiego jak Facebook należy do najbardziej pożądanych na świecie. Portal zdeklasował dotychczasowego lidera wszystkich zestawień, a zarazem swojego największego konkurenta – Google’a. W rankingu Universum Top Employer,tworzonego na podstawie opinii ponad 100 tys. studentów z najlepszych uczelni na świecie, Google triumfował nieprzerwanie od 2009 roku. Ostatnio musiał jednak ustąpić miejsca firmie założonej przez Marka Zuckerberga. W innym zestawieniu, opracowanym przez serwisy businessinsider.com i glassdoor.com, Facebook również dominuje nad swoim największym konkurentem. Twórcy rankingu „50 najlepszych miejsc do pracy” zebrali opinie tysięcy pracowników. Ankieta składała się z 20 pytań dotyczących m.in. traktowania przez przełożonych, komunikacji wewnątrz firmy, wynagrodzenia, dodatków pozapłacowych, możliwości rozwoju oraz równowagi między życiem prywatnym i zawodowym. Stopień zadowolenia pracowników mierzono w skali od 1 do 5. W 2011 roku Facebook osiągnął wskaźnik 4,6 i znalazł się na czele rankingu. Bardzo dobre recenzje zebrał również sam Mark Zuckerberg, którego działania poparło aż 96 proc. podwładnych.
FAN PAGE ZAMIAST WŁASNEJ WITRYNY
W Polsce jest obecnie 7,5 miliona użytkowników Facebooka. Jeszcze w 2009 roku było ich tylko nieco ponad milion. Tym samym Polska zajmuje 24. miejsce pod względem liczby użytkowników. Natomiast na całym świecie portal ma ponad 250 milionów użytkowników. Przez ostatnie trzy miesiące zarejestrowało się na nim 50 milionów nowych użytkowników. Co ciekawe, większość z nich to osoby powyżej 50. roku życia. Znaczenie Facebooka dostrzega również wiele firm. Aż 90 proc. menedżerów marketingu sądzi, że media społecznościowe są ważne z punktu widzenia ich biznesu. Niejednokrotnie przedsiębiorcy rezygnują z posiadania odrębnej strony internetowej, wykorzystując możliwości, jakie daje im największy portal społecznościowy. Otrzymuje się gotowy szablon strony, a tym samym unika kosztów związanych z tworzeniem własnej witryny. Portal jest też doskonałym narzędziem do komunikacji z klientami, dzięki któremu mogą się oni dowiedzieć o aktualnej ofercie, promocjach i ważnych wydarzeniach z życia firmy. Od 2007 roku na Facebooku możliwe jest prowadzenie kampanii promocyjnych. Za sprawą konkursów, rozdawania upominków i kuponów rabatowych, o naszej firmie szybko może zrobić się głośno także wśród znajomych klienta.
TENDENCJA ZWYŻKOWA
Według szacunków „2011 Social Media marketing Industry Report” 75 proc. firm w najbliższym czasie zamierza zwiększyć wydatki na promocję na Facebooku, a tylko 3 proc. nie planuje żadnych działań w tym zakresie. Celem nadrzędnym prowadzących kampanie marketingowe w social media jest zwrócenie uwagi na produkt, a równocześnie poprawa jego wyników sprzedażowych. Natomiast celem pośrednim jest zdobycie jak największej liczby użytkowników, którzy polubią fan page firmy. Marketing w portalach społecznościowych ma ogromny potencjał. Łączne wydatki na social media w 2010 roku wyniosły 1,7 miliona dolarów, z czego ponad połowa przypadła na Facebooka. W filmie The Social Network, ukazującym historię powstania serwisu, główny bohater zastanawia się, co właściwie udało mu się stworzyć. Portal powstał w 2004 roku z myślą o uczniach lokalnych college’ów. Grono odbiorców powiększało się jednak w zawrotnym tempie. Dziś nikt nie ma wątpliwości, że to coś więcej, niż zwykły portal społecznościowy. Wyobrażacie sobie świat bez Facebooka?
Tekst: Paweł Kubik