Opera da się lubić

Szelest atłasowych sukien, zapach dobrych perfum, mężczyźni w garniturach. Myśleliście, że to rozdanie prestiżowych nagród czy ekskluzywna gala? Nie, to spektakl operowy. Zawsze unikaliście wizyty w operze ze względu na brak czasu, biletów czy ciekawego repertuaru. Teraz jednak trudniej będzie znaleźć nam wymówkę, bowiem opera wychodzi do ludzi, oferując szereg ciekawych inicjatyw dla osób w każdym wieku. Poniżej przegląd najciekawszych z nich.

Na ciekawy sposób promocji zdecydowała się Opera Krakowska, która w ubiegłym roku, w ramach festiwalu „Opera pokoleń – Opera bez granic”, zagościła w pociągach PKP Intercity na trasie Warszawa – Kraków. Wydarzenie to miało na celu promocję nie tylko oferty artystycznej Opery, lecz także plenerowych spektakli, które, w ramach imprezy, odbyły się na Wawelu. Każdy z podróżnych otrzymywał upominki książkowe, przygotowane zostały także konkursy, krzyżówka operowa i prezentacja kostiumów z najbardziej znanych spektakli. Każdy pasażer, który zdecydował się na późniejsze uczestnictwo w festiwalu, otrzymywał w kasie biletowej opery 10 procentową zniżkę.

Czy często miewacie problem ze znalezieniem w sieci informacji na temat, interesującego Was, wydarzenia kulturalnego? Na ciekawe rozwiązanie zdecydowała się Opera na Zamku w Szczecinie, która jakiś czas temu postanowiła uruchomić usługę Fotokody. Przez wielu jest ona uznawana za produkt skierowany jedynie do wąskiego grona odbiorców, jednak  przykład ten pokazuje, iż usługa ta przydać może się każdemu miłośnikowi sztuki, i nie tylko. Dzięki niej, możliwe stało się śledzenie, w telefonie komórkowym, w sposób łatwy i wygodny, bieżących aktualności, repertuaru, a także zakup biletów na spektakle. Fotokody umieszczane są na plakatach i ulotkach promujących bieżące wydarzenia. Co najważniejsze, szczecińska opera była pierwszą instytucją kulturalną w Polsce, która uruchomiła dla swoich widzów tego typu usługę.

Warto zapoznać się także z ofertą promocyjną Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Dla najmłodszych proponuje on „Poranki muzyczne” – połączenie koncertu, zagadek muzycznych i opowieści o kompozytorach i instrumentach. Uczniowie szkół podstawowych  skorzystać mogą z oferty spotkań z tancerzami i tancerkami Polskiego Baletu Narodowego, w trakcie których nie tylko dowiedzą się nieco więcej na temat historii tańca i baletu, lecz także będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach tanecznych i obejrzeć fragmenty najbardziej znanych spektakli. Dla uczniów gimnazjów i liceów przygotowany został projekt „fot.ON”, który stanowi połączenie dwóch dziedzin sztuki – opery i fotografii. Jego uczestnicy, w czasie warsztatów z Wykładowcami z warszawskiego ASP, będą mieli okazję przeprowadzić sesję zdjęciową w  Operze Narodowej, a jej efekty zaprezentowane zostaną, w specjalnie na tą okazję przygotowanym, katalogu oraz objazdowej wystawie. To nie wszystko. Teatr Wielki ma w swojej ofercie także warsztaty dla nauczycieli, zajęcia taneczne i projekty, w czasie których, od kuchni, poznać można proces powstawania spektaklu operowego.

Od czego zacząć przygodę z operą? Na początek możemy polecić Wam Wesele Figara, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Straszny dwór, rodzimego twórcy, Stanisława Moniuszki czy Carmen, autorstwa Georges’a Bizeta.

A czy Wy macie Waszą ulubioną operę? A może słyszeliście o ciekawej akcji promocyjnej przeprowadzanej w ostatnim czasie? Jeżeli tak, napiszcie nam o tym.

 Foto: Electric Images, Attribution 2.0. Generic (CC BY 2.0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *