Szukaj

Oficjalnie zaprezentowano wyniki zrealizowanego przez IPSOS na zlecenie producenta kart graficznych – SAPPHIRE Technology – największego w Polsce badania graczy komputerowych #jestemgraczem. Wyniki odbiegają od powszechnie obowiązujących stereotypów narosłych wokół graczy komputerowych.

b

Na stronie www.jestemgraczem.com udostępniono pełen raport z ogólnopolskiego badania #jestemgraczem, mającego na celu stworzenie najbardziej kompletnej sylwetki polskiego gracza komputerowego. Kwestionariusz w niecały miesiąc wypełniły 79 543 osoby. Analizie poddano wszystkie nadesłane ankiety. Kim jest polski gracz komputerowy? Nadszedł czas, by podsumować największą tego typu inicjatywę w kraju.

Kim jest statystyczny gracz

Polski gracz gier komputerowych to młody mężczyzna z dużego miasta (powyżej 500 000 mieszkańców). Gracze zwykle są stanu wolnego, co koresponduje ze średnią wieku. Kobiety częściej niż mężczyźni mieszkają z partnerem. Polski gracz aktualnie uczy się lub studiuje (71% odpowiedzi).

Praca i zarobki

Jedna trzecia zbadanych graczy pracuje zawodowo. Najbardziej popularne zawody w tej grupie to pracownik biurowy, pracownik administracji, specjalista lub menedżer średniego szczebla. Pracujący gracze mają wyższe pensje niż przeciętni Polacy – blisko połowa zarabia miesięcznie ponad 2400 zł netto. Podobnie jak w szkole, gry pomagają również w pracy. W opinii samych graczy wpływ grania na ich późniejsze życie zawodowe jest znaczący i pozytywny. Dzięki grom wiele osób nauczyło się obcego języka. Poza tym granie wpływa pozytywnie na ich koncentrację, poprawia pamięć oraz uczy współpracy.

Udział w kulturze

Z badania wynika, że gracze wyraźnie częściej uczestniczą w kulturze niż ogół Polaków. Aż 72% graczy przeczytało w ubiegłym roku książkę dla przyjemności. To o 13 punktów procentowych więcej niż wśród ogółu Polaków przebadanych przez CBOS w ramach badania „Aktywności i doświadczenia Polaków w 2013 r.”. Gracze to również fani kina. Tutaj różnica w stosunku do ogółu mieszkańców Polski jest największa i wynosi aż 38 punktów procentowych. O wiele częściej uczestnicy wirtualnej rozgrywki obcują także z kulturą wysoką: teatrem, koncertami czy wizytami w muzeum.

Sport

Stereotypowy gracz to otyły młodzieniec z nie najlepszą cerą i negatywnym podejściem do aktywności fizycznej wykraczającej poza klikanie w klawiaturę lub wciskanie przycisków na konsolowym padzie. Tymczasem z badania #jestemgraczem wynika, że aż 85% graczy uprawia dla przyjemności jakiś sport. Najbardziej popularne dyscypliny w tej grupie to jazda na rowerze oraz piłka nożna. Średni wskaźnik BMI graczy wynosi 23.8 i mieści się w przyjętej normie.

Relacje z innymi i gracza portret własny

Gracze w zdecydowanej większości (86%) dobrze oceniają swoje relacje z rodziną i angażują się w życie rodzinne. 78% z nich sprząta w domu, a prawie 60% pomaga w przygotowywaniu posiłków. Obraz wynikający z badania jest więc zupełnym przeciwieństwem stereotypowego gracza, który siedząc i grając w gry, nie znajduje czasu na żadne inne obowiązki.

A jak gracze widzą samych siebie? Ogólnie kreują pozytywny obraz – wesołych, wrażliwych, kreatywnych, odpowiedzialnych oraz pomagających innym. O wiele częściej niż przeciętny Polak angażują się w wolontariat. Podobnie jak większość Polaków są też zadowoleni z życia (67% w badaniu #jestemgraczem w porównaniu z 66% w badaniu CBOS „Polacy o swoim szczęściu, pechu i zadowoleniu z życia” ze stycznia 2014 r.).

Tekst i zdjęcia: autor zewnętrzny