Elon Musk twardo stąpa pod ziemią

The Boring Company, której założycielem jest Elon Musk, właśnie przewierciła tunel podziemnej kolejki pod centrum wystawienniczym w Las Vegas

Założona przez twórcę Tesli i Space X firma borująca tunele – The Boring Company – nie bez powodu ma tak dwuznaczną nazwę. Można powiedzieć, że to taka „nudna”, a raczej twardo stąpająca po ziemi firma, gdyż zarabia pieniądze w tradycyjnej branży budownictwa inżynieryjnego. Nie znaczy to jednak, że nie szuka w tej materii innowacji

Targi z własnym metrem – tylko w Vegas

Las Vegas to miasto na pustyni, w którym nie ma metra. Transport zbiorowy, którego osią jest kolejka napowietrzna typu monorail, powstał w nim przede wszystkim do obsługi ruchu turystycznego. Ale właśnie się to zmienia. Sukcesem zakończyło się drążenie pierwszej pętli tuneli komunikacyjnych pod Las Vegas Convention Center, w którym odbywają się wielkie imprezy targowe np. słynne targi elektroniki CES. Będzie to rodzaj kolejki dla gości odwiedzających ogromny obszar targów, która z czasem ma być rozszerzona na pozostałe obszary miasta. The Boring Company właśnie zakończyła drążenie tuneli i planuje zakończyć budowę jeszcze w 2020 roku.

Projekt przewiduje wybudowanie 3 stacji na terenie targów i będzie kosztować ponad 52 miliony dolarów. Jest to część wartej ponad 1,5 miliarda dolarów modernizacji całych terenów targowych w Las Vegas. Nie stanowi to zresztą jedynej miliardowej inwestycji w tym mieście. Kolejnym spektakularnym projektem jest rozbudowa stadionu futbolu amerykańskiego Allegiant Stadium, która kosztować będzie 1,8 miliarda dolarów! Takie rzeczy tylko w Vegas.

Mapka kolejki podziemnej na targach w Las Vegas| Cordell Corp. / Las Vegas News Bureau
Budowa kolejki podziemnej na terenie targów Las Vegas Convention Center | fot. mat. pras. The Boring Company

Nudna firma boruje innowacje

Elon Musk wpadł na pomysł inwestowania w transport podziemny stojąc w legendarnych korkach w Los Angeles. Jego patent na innowacje w budownictwie tunelowym zakłada znaczne obniżenie kosztów dzięki kilku kluczowym zmianom:

  • Zmniejszeniu średnicy tuneli, dzięki eksploatacji w nich pojazdów autonomicznych, które potrzebują mniej miejsca;
  • Skrócenie czasu wykonania, dzięki jednoczesnemu drążeniu i wykonywaniu obudowy, co obecnie odbywa się w dwóch następujących po sobie etapach;
  • Wykorzystaniu urobku do produkcji bloczków do obudowy tuneli oraz budowy infrastruktury towarzyszącej, co znacznie zmniejsza koszty transportu mas ziemi i kamienia na duże odległości.

Początkowo The Boring Company korzystała z tarczy drążących TBM wyprodukowanych przez tradycyjne przedsiębiorstwa maszyn górniczych. Była więc najwyżej firmą wykonawczo-deweloperską. Obecnie prowadzi zaawansowane prace przy tworzeniu autorskiej technologii, która wprowadza w życie zaproponowane innowacje. Wszystko wygląda więc całkiem rzeczowo.

I pomyśleć, że The Boring Company wyprodukowała słynny miotacz płomieni, czyli zabawkę rodem z odpustu. Innowacje i wprowadzanie śmiałych zmian na rynku są więc funkcją fantazji, która potrafi znaleźć odpowiedni grunt, na przykład na pustyni w Las Vegas.

Budowa kolejki podziemnej na terenie targów Las Vegas Convention Center | for. mat. pras. The Boring Company | fot. Mark Damon / Las Vegas News Bureau
Tuż przed przebiciem ostatniego kawałka tunelu Budowa kolejki podziemnej na terenie targów Las Vegas Convention Center | fot. Sam Morris / Las Vegas News Bureau
Tunel pod Las Vegas przebity! | fot. Las Vegas News Bureau