Z najnowszego badania SW Research, wykonanego na zlecenie HP Inc Polska, wynika, że polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP tracą czas na powtarzalnych zadaniach, co utrudnia rozwój ich firm. Niemal połowa z nich przyznaje, że AI i nowe technologie mogą zwiększyć potencjał ich biznesów, jednocześnie oferując przestrzeń na nowe, bardziej strategiczne i twórcze zadania
Badanie wykazało, że 44% przedsiębiorców pracuje więcej niż standardowy etat (40-50 godzin tygodniowo), co często prowadzi do zaniedbywania innych aspektów życia. Najbardziej czasochłonne zadania to codzienna komunikacja, zarządzanie e-mailami (co zajmuje nawet 10 godzin tygodniowo), a jako najbardziej uciążliwe wskazywane są zarządzanie finansami i prace administracyjne. Czas zaoszczędzony na tych czynnościach przedsiębiorcy chętnie przeznaczyliby na rozwój swojego biznesu, ciekawsze zadania czy po prostu odpoczynek z rodziną. Co ciekawe, 23% badanych wskazuje nieoptymalny work-life balance także jako przeszkodę w skalowaniu swojej działalności biznesowej.
Jednocześnie 67% przedsiębiorców zauważa postępy w wykorzystaniu nowoczesnych technologii w biznesie, a 40% twierdzi, że dzięki automatyzacji mogliby zaoszczędzić nawet 10 godzin tygodniowo. Mimo to, respondenci wskazują obszary, w których ich zdaniem AI nie pomoże – głównie w budowaniu i rozwijaniu relacji biznesowych (82%), gdyż klienci wciąż preferują kontakt z „żywą” osobą. Choć czynnik ludzki odgrywa istotną rolę w zarządzaniu pracownikami, to już tylko nieco ponad połowa (51%) respondentów jest zdania, że nowe technologie nie są w stanie wesprzeć ich w wykonywaniu tych obowiązków. Dodatkowo aż 40% respondentów twierdzi, że AI nie radzi sobie z zadaniami kreatywnymi.
Jako najpopularniejsze technologie badani wskazywali ekosystem Microsoft, Chat GPT, pocztę czy narzędzia do wideokonferencji (Teams, Zoom). Co piąty przedsiębiorca korzysta z Canvy, a co czwarty z plików współdzielonych.
„Bez wątpienia sztuczna inteligencja i zaawansowane technologie zrewolucjonizowały sposób, w jaki pracuję i zarządzam firmą – komentuje Andrzej Sowiński, prezes HP Inc Polska. – Kluczowym wyzwaniem pozostaje jednak edukacja przedsiębiorców i pracowników w zakresie możliwości, jakie daje nam AI i nowe technologie. Wielu właścicieli firm wciąż nie zdaje sobie sprawy, jak wiele rutynowych zadań można zautomatyzować, zyskując czas na strategiczne decyzje i rozwój biznesu. Naszą misją w HP jest nie tylko dostarczanie innowacyjnych rozwiązań, ale także wspieranie przedsiębiorców w zrozumieniu, jak efektywnie wykorzystać te narzędzia w codziennej pracy”.
Więcej informacji i materiałów z dedykowanymi poradami dla przedsiębiorców, jak zaoszczędzić czas można znaleźć na stronie www.oszczedzaiczas.pl.
Informacje o badaniu - Badanie „Czas jako najcenniejszy zasób przedsiębiorcy” zostało przeprowadzone przez dom badawczy SW Research na zlecenie marki HP w kwietniu 2025 roku na próbie 503 przedsiębiorców z sektora MŚP w Polsce, metodą mieszaną CAWI i CATI.
Źródło: HP Inc Polska