Wielu z nas dysponuje kartami fitnes oferowanymi przez pracodawców. Świadczenia pozapłacowe w tej formie stały się standardem, wcześniej niż na przykład programy emerytalne czy zakup akcji pracodawcy na preferencyjnych warunkach. Czy jednak korzystamy aktywnie z oferowanych możliwości? Zmiany na rynku kart benefitowych pokazują, że ich dostawcy upatrują duży potencjał wśród obecnych jak i potencjalnych użytkowników.
W Polsce z funduszu socjalnego wciąż najwięcej środków przeznacza się m. in. na dofinansowanie wypoczynku, paczki świąteczne czy szkolenia i kursy językowe. Jak łatwo się domyślić, w większości polskich przedsiębiorstw (wg badań Polskiego Holdingu Rekrutacyjnego 61%) głównym narzędziem motywacyjnym pozostają premie pieniężne. Niespełna jedna trzecia firm oferuje swoim pracownikom szkolenia, a około jedna czwarta wyjazdy integracyjne. Dopiero co piąte przedsiębiorstwo zapewnia pracownikom karty do klubów sportowo-rekreacyjnych. Na taką formę najchętniej decydują się duże spółki z sektora finansowego, usługowego i produkcyjnego.
Rynek usług pozapłacowych świadczeń pracowniczych dynamicznie się rozwija i zyskuje coraz więcej klientów. W sektorze tym w Polsce liczą się m.in.: FitFlex, Sodexo, Bonus Systems, VanityStyle i Accor. Jedna z największych spółek tej branży – Benefit Systems szacuje, że z oferowanej przez nią karty Multisport korzysta obecnie ok. 230 tys. pracowników z prawie 3 tys. przedsiębiorstw. Podczas gdy rok wcześniej było to jedynie 150 tys. osób. Karta Multisport zapewnia dostęp do 20 rodzajów usług i dyscyplin sportowych w ok. 2 500 obiektach, w prawie 400 miastach Polski.
Oferty poszczególnych firm są zbliżone i jednocześnie bardzo bogate. W ramach karty oferowany jest zwykle szeroki wachlarz usług, takich jak chociażby: aerobic, basen, fitness, siłownia, squash, ścianka wspinaczkowa, joga, nauka tańca czy sztuk walki. Pracownicy korzystający z karty otrzymują pakiet motywacyjny dopasowany do ich indywidualnych potrzeb. Mogą bezpłatnie korzystać z wybranych przez siebie usług na terenie całego kraju, bez limitów czasowych i ilościowych. Wiele kart oprócz dostępu do usług z zakresu sportu i rekreacji daje także inne atrakcyjne propozycje. Wśród nich można wyróżnić rabaty na produkty i usługi w sieciach partnerów firmy oferującej kartę, czy też możliwość korzystania z bezpłatnych warsztatów, np. skutecznych metod walki ze stresem.
Opisywany rodzaj benefitów przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Takie działania kształtują wizerunek firmy jako dbającej o własny personel, a także wspierają integrację pracowników. Natomiast dla zmniejszenia rotacji pracowników może być to co najwyżej jeden ze składników całościowego pakietu korzyści pozapłacowych.
Karty dają możliwość zaawansowanej personalizacji i wyboru atrakcyjnych benefitów. Pracodawcy mają możliwość korzystania z gotowego rozwiązania, które nie wymaga poświęcenia czasu na poszukiwanie dostawców konkretnych usług, negocjowania umów oraz pilnowania formalności. Dodatkowo jest to rozwiązanie wygodne pod względem administracyjno-finansowym. Zamiast rozliczania każdego pracownika z osobna, otrzymuje się raz w miesiącu zbiorczą fakturę, która zawiera łączny koszt programu. Tego typu usługi adresowane są do podmiotów zgłaszających odpowiednią liczbę uczestników, najczęściej min. 10-20 pracowników.
Osoby, które korzystają z karty fitnes, mają możliwość nie tylko uprawiać swój ulubiony sport, ale też poznawać nowe dyscypliny. Wszyscy posiadacze kart benefitowych, z którymi rozmawialiśmy, korzystają z oferowanych usług w mniej lub bardziej systematyczny sposób. Wybierają oni jednak tylko kilka możliwości, które oferuje karta. Przy czym znaczący wpływ na wybór usługi ma dogodny dojazd w pobliżu miejsca zamieszkania lub pracy. Wszyscy zgodnie uznali, że karta jest ogromnym udogodnieniem. Dzięki niej rozwijają swoje sportowe pasje i zażywają niezbędnej dawki ruchu, tak potrzebnej dla pracowników biurowych. Karta fitnes daje jej posiadaczom ogromny wybór jeśli chodzi o formę spędzania czasu. Dzięki temu nasi rozmówcy pytani o co chcieliby poprawić w kartach, z których obecnie korzystają, nie potrafili wskazać żadnych zastrzeżeń. Jedyny minus jaki zauważyli, to brak zniżek dla osoby towarzyszącej, z którą chcieliby podjąć ćwiczenia.
Podsumowując opnie użytkowników kart fitnes, na pierwszy plan wysuwa się ich walor motywacyjny. Po prostu karta w portfelu sprawia, że wyjście na pływalnię czy squasha staje się realną możliwością każdego dnia. Po drugie szeroki wybór zachęca do próbowania dyscyplin i usług, na które zawsze mieliśmy ochotę, ale baliśmy się zacząć.
MW i PK
Fot. © Teros | Dreamstime.com