Dzięki znakomitemu zasięgowi i możliwości dalszego rozwoju bezemisyjnej mobilności, pojazdy FCEV mają kluczowe znaczenie w kształtowaniu przyszłości transportu neutralnego dla klimatu. Hyundai Motor od blisko trzech dekad przoduje w technologii ogniw paliwowych, budując doświadczenie, które pozycjonuje markę jako światowego lidera zrównoważonej mobilności. Przekonanie, że samochody osobowe zasilane wodorem mogą realnie wpłynąć na budowę bardziej zrównoważonego świata, znalazło odzwierciedlenie w kolejnych modelach – każdy z nich stawał się punktem zwrotnym na drodze rozwoju mobilności wodorowej. To historia pełna przełomów i determinacji, którą Hyundai zamierza kontynuować, kreśląc odważną wizję przyszłości
Jak działa samochód elektryczny z ogniwami paliwowymi
Hyundai od prawie 30 lat inwestuje w rozwój kluczowych technologii wodorowych. Choć sama konstrukcja systemu może wydawać się złożona, zasada jego działania jest intuicyjna. W uproszczeniu – FCEV działa podobnie do klasycznego auta elektrycznego (BEV), z tą różnicą, że prąd potrzebny do napędu nie pochodzi z akumulatora, lecz powstaje na bieżąco podczas jazdy. Ogniwo paliwowe działa niczym mobilna elektrownia – przetwarza wodór z zasobnika i tlen z powietrza w energię elektryczną, która następnie zasila silnik.
Pod koniec lat 90-tych Hyundai opracował swój pierwszy prototyp systemu ogniw paliwowych, tworząc fundamenty dla swojej przyszłej pozycji w tej kategorii. Już wtedy marka jasno określiła swój cel: udostępnić napęd wodorowy zwykłym użytkownikom w praktycznej, przystępnej formie. Pierwszym dużym krokiem na tej drodze był model ix35 Fuel Cell.
ix35 Fuel Cell: pierwszy seryjnie produkowany FCEV na świecie
ix35 Fuel Cell był czymś więcej niż kolejnym modelem w gamie – stanowił kamień milowy nie tylko dla Hyundaia, ale dla całego przemysłu motoryzacyjnego. Był pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samochodem osobowym z ogniwami paliwowymi, uwieńczeniem 15 lat intensywnych prac badawczo-rozwojowych. Model ten ugruntował pozycję Hyundaia jako pioniera bezemisyjnej mobilności i przygotował grunt pod dalszy rozwój technologii.
NEXO: kolejny krok w ewolucji ogniw paliwowych
Bazując na sukcesie ix35 Fuel Cell, Hyundai zaprezentował model NEXO z drugą generacją swojego systemu wodorowego. Samochód wyznaczył nowy standard w segmencie FCEV, zdobywając prestiżowe nagrody, w tym „CES Editors Choice Award” oraz „Digital Trends Top Tech Award”. Na tle konkurencji NEXO wyróżniał się nie tylko świetnym zasięgiem, lecz także zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, potwierdzając pozycję marki jako lidera w dziedzinie mobilności wodorowej.
Źródło: informacja prasowa Hyundai Motor Polska