Prawdopodobieństwo wzrostu sprzedaży jest o 2,5 razy większe w przypadku marek kosmetycznych, które w 2023 r. postawiły na innowacyjność. W 2023 r. 20% innowacyjnych debiutów w Europie miało miejsce w kategoriach pielęgnacji skóry i włosów. Skuteczna aktywacja prowadzi do wzrostu wielkości sprzedaży generowanej przez reklamy o 20%
W nieustannie ewoluującej branży kosmetycznej zrozumienie istotnych potrzeb konsumentów i wyjście im naprzeciw ma dziś nieodzowne znaczenie, zwłaszcza w następstwie znaczących przemian po pandemii COVID-19. NIQ opublikował dzisiaj światowy raport dotyczący innowacji kosmetycznych w oparciu o narzędzie NIQ BASES Innovation Measurement zapewniające kompleksowy obraz stanu innowacji oraz przyszłych trendów w branży pielęgnacji urody na 14 rynkach.
W przypadku marek kosmetycznych, które w 2023 r. wdrożyły innowacje, prawdopodobieństwo ogólnego wzrostu sprzedaży jest o 2,5 razy większe niż w przypadku marek, których sprzedaż innowacyjnych produktów utrzymuje się na stałym poziomie lub spada. Istotne innowacje przyciągają nowych nabywców, tworzą możliwości nowych zastosowań, uzasadniają wzrost cen i umożliwiają producentom zachowanie wiodącej pozycji na rynku.
Marki dostarczające solidne produkty odnotowują istotne korzyści, takie jak średni wzrost wolumenów o 30% w roku 1. w porównaniu z konkurencją wykazującą mniejszą skuteczność działania. Skuteczna aktywacja prowadzi do wzrostu sprzedaży generowanej dzięki reklamom o 20%, zwłaszcza w przypadku optymalizacji elementów kreatywnych. Wszystko to podkreśla znaczenie posiadania znakomitego produktu w parze z odpowiednimi działaniami marketingowymi i promocyjnymi, stanowiącymi odpowiedź na potrzeby docelowych odbiorców.
Claire Marty, wiceprezeska ds. globalnego rozwoju klientów, powiedziała:
„Pomimo coraz ostrożniejszego podejścia konsumentów do wydatków są oni mniej skłonni do ograniczenia wydatków na kosmetyki w porównaniu z innymi szybko zbywalnymi produktami, a 80% respondentów wskazuje, że zamierzają utrzymać lub zwiększyć poziom wydatków w tym obszarze. Jesteśmy świadkami nieustającego wzrostu popularności branży kosmetycznej na całym świecie, a wielkość sprzedaży w tym sektorze utrzymuje dwucyfrowe tempo wzrostu we wszystkich regionach; w ciągu kolejnych dziesięciu lat ma wzrosnąć o kwotę rzędu 300 mld USD”.
Przełomowe trendy przyspieszające innowacje w branży kosmetycznej:
- Czyste i zrównoważone produkty: moda na czyste i zrównoważone produkty zyskuje na popularności w kategorii pakowanych towarów konsumenckich, z naciskiem na etyczne pozyskiwanie surowców, ekologiczne opakowania oraz ograniczenie śladu węglowego. W Korei Południowej ekologiczna pielęgnacja urody przybrała formę stylu życia, a producenci koncentrują się na oferowaniu ekologicznych opakowań i stosowaniu zrównoważonych praktyk produkcyjnych.
- Koncentracja na składnikach: konsumenci z całego świata dokonują zakupów, skupiając się przede wszystkim na składzie produktów i wybierając je pod kątem listy składników. Konsumenci są zainteresowani nie tylko składnikami, które zawiera dany produkt, ale również brakiem innych, konkretnych składników. Konsumenci z Wielkiej Brytanii priorytetowo traktują efekty i skuteczność, w mniejszym stopniu skupiając się na nazwach producentów.
- Porady godne zaufania: znane osobistości, dermatolodzy i influencerzy wywierają wpływ na decyzje zakupowe dotyczące produktów kosmetycznych za pośrednictwem mediów społecznościowych. W Chinach liczba kluczowych podmiotów opiniotwórczych (ang. KOL) wynosi ponad 20 mln osób i nie przestaje rosnąć, przy czym za 80% rzeczywistej wielkości sprzedaży odpowiada zaledwie 7% KOL.
- Personalizacja i włączenie: konsumenci coraz częściej wybierają marki odpowiadające ich indywidualnym potrzebom, zapewniające bardziej spersonalizowane doświadczenia, na przykład quizy dotyczące włosów lub cery. W Brazylii aspektem cieszącym się największym zainteresowaniem pod względem personalizacji i włączenia jest ukierunkowanie oferty na konsumentów czarnoskórych, jako że kobiety w tym kraju coraz częściej rezygnują ze stosowania preparatów do prostowania włosów.
- Koncentracja na dobrostanie: konsumenci priorytetowo traktują swoje dobre samopoczucie, co prowadzi do zapotrzebowania na produkty wspierające zdrowie fizyczne, psychiczne i emocjonalne. We Francji branża kosmetyczna wykorzystuje zdobycze neuronauki, skupiając się zarówno na potrzebach ciała, jak i umysłu. Luksusowe marki opracowują produkty przyczyniające się do poprawy wyglądu skóry, a zarazem wspierające dobrostan emocjonalny.
- Wygoda i dostępność: w czasie pandemii COVID-19 produkty sprzedawane bezpośrednio na rzecz konsumentów oraz domowe kuracje przeznaczone do pielęgnacji urody biły rekordy popularności. Na tym polu nadal widoczna jest ścieżka wzrostu, przy czym ogromny wzrost popularności odnotowano w segmencie elektrycznych urządzeń kosmetycznych oraz urządzeń do stymulacji mięśni.
Luksus dla każdego: ten trend w branży kosmetycznej stanowi wyraz coraz większej dostępności produktów wysokiej jakości oferowanych w przystępnych cenach. Do demokratyzacji luksusu przyczyniają się innowacyjne marki oferujące wybitne produkty konkurujące z ofertą innych ekskluzywnych producentów. Konsumenci z Arabii Saudyjskiej cenią składniki wysokiej jakości i są skłonni wydawać więcej, zwłaszcza w dziedzinie produktów do higieny osobistej i pielęgnacji urody. Skuteczna aktywacja w branży kosmetycznej zależy od synergii między atrakcyjną ideą i solidnością produktu, przy czym jedna trzecia nowych debiutów kończy się niepowodzeniem ze względu na brak dostatecznego wsparcia w pierwszym roku sprzedaży.
Więcej informacji na temat trendów kosmetycznych można znaleźć, pobierając kopię światowego raportu NIQ dotyczącego innowacji kosmetycznych.
Źródło: NielsenIQ