W 2023 roku aż 75% Polaków skorzystało z możliwości kupna i/lub sprzedaży przedmiotów używanych – wynika z najnowszego badania Allegro Lokalnie. Dominującą kategorią jest moda – ponad połowa zakupów (59%). Co ciekawe, równie często uczestniczymy w rynku przedmiotów z drugiej ręki w wersji online, jak i offline. Trzy czwarte ankietowanych przyznaje, że nadal ma plan kupować i sprzedawać używane przedmioty równie aktywnie, co dotychczas
Zainteresowanie Polaków rynkiem resale wzrasta na przestrzeni lat. Sprzedaż swoich rzeczy oraz kupno przedmiotów z drugiej ręki w 2023 roku deklarowało już trzy czwarte dorosłych Polaków. Jest to wzrost o blisko 10 punktów procentowych w porównaniu do 2021 r.
W badaniu przeprowadzonym przez Allegro Lokalnie pod koniec 2023 r. 19% z nas przyznało, że jedynie kupuje przedmioty z obiegu wtórnego, 12% – jedynie sprzedaje, zaś 44% korzysta z obu opcji. Najbardziej aktywną grupą wiekową w obiegu przedmiotów z drugiej ręki są osoby w przedziale od 18 do 44 lat, przy czym ponad połowa z nich zarówno kupuje, jak i sprzedaje.
Rynek resale? Nie tylko moda
Choć dominującą kategorią zakupową na rynku przedmiotów używanych jest moda (59% wskazań), Polacy chętnie korzystają też z możliwości nabycia z drugiej ręki elektroniki (39%), takiej jak: smartfony, laptopy, słuchawki oraz mała elektronika do domu; przedmiotów z kategorii kultura i rozrywka (30%), czyli: książek, gier komputerowych i na konsole, płyt CD; a także rzeczy z kategorii dom i ogród (30%).
Motywacje do kupowania i sprzedaży przedmiotów używanych
Jak przyznają ankietowani, największą motywacją do zakupu przedmiotów używanych są względy ekonomiczne. 64% Polaków zgadza się z twierdzeniem, że decyduje się na zakupy z rynku odsprzedaży ze względu na inflację i rosnące ceny nowych produktów. Rynek resale oferuje kupującym możliwość oszczędzenia pieniędzy, jak również stanowi odpowiedź na wzrost cen na rynku.
Kolejnym powodem, dla którego Polacy decydują się na zakupy od poprzedniego właściciela, są kwestie ekologiczne i chęć ograniczenia swojego wpływu na środowisko poprzez nadanie przedmiotom drugiego życia. Inni z kolei deklarują swoje zamiłowanie do przedmiotów unikatowych, vintage. Ankietowani przyznali też, że chętnie wchodzą w posiadanie produktów używanych z krótkim dla nich okresem przydatności, takich jak np. ubrania dla dzieci. Znalazła się też grupa osób, która w ofertach z drugiej ręki upatruje szansy na zarobek, poprzez wtórną sprzedaż z zyskiem.
Jeśli chodzi o sprzedaż, główną motywacją dla właścicieli jest chęć pozbycia się danego przedmiotu. Na drugim miejscu wśród odpowiedzi znalazła się chęć pozyskania dodatkowych środków finansowych – szczególnie wśród młodszych ankietowanych. Sprzedający w średnim wieku wskazywali zaś na kwestie związane ze środowiskiem.
Automaty paczkowe preferowaną metodą dostawy
Polacy niezmiennie doceniają możliwość odbioru w automatach paczkowych – aż 82% wskazało tę metodę jako swój najczęstszy wybór. Na drugim miejscu znalazła się dostawa kurierska do domu (51%).
Źródło: Allegro Lokalnie, Badanie PMR Market Experts przeprowadzone na zlecenie Allegro na grupie reprezentatywnej 2600 osób, metoda CAWI, listopad 2023 r.