Na początkowym etapie działalności szukamy tanich sposobów na wypromowanie firmy i dotarcie do klientów. Podobnie jest w sytuacji, kiedy przejmujemy dział marketingu w istniejącej już firmie lub próbujemy odbudować organizację, gdzie środków na płatną reklamę jest niewiele lub nie ma ich wcale. Jak w kilku prostych krokach zacząć promować markę i produkty?
Sprzedaż bezpośrednia buduje rozpoznawalność
Chcąc zarobić pierwsze pieniądze w firmie albo wyciągając ją z kryzysu, dobrze mieć partnera/pracownika, który zaangażuje się mocno w pozyskanie klientów i zarobienie pieniędzy tu i teraz. Czasami trzeba też samemu chwycić za telefon i dzwonić do klientów, albo złapać teczkę z ofertą w ręce i wyjść na miasto. Bezpośredni kontakt z klientem daje najszybsze efekty. Produkty skierowane do klienta indywidualnego możemy zacząć sprzedawać bazując na relacjach ze znajomymi.
Marketing bez budżetu lub z minimalnym budżetem
Marketing jest nieodłączną częścią każdego, nawet najskromniejszego biznesu. Warto w niego inwestować, choć efekty (w postaci sprzedaży) pewnie nie pojawią się od razu. Oto kilka praktycznych wskazówek jak zacząć:
- Internet i media społecznościowe – pomijając tworzenie strony internetowej, naszą widoczność w sieci możemy poprawić choćby uzupełniając wizytówkę firmy w Google, zakładając bezpłatne profile w mediach społecznościowych i publikując pierwsze treści sprawiamy, że łatwiej trafić na informacje o naszej działalności (co przydatne jest w rozmowach z klientami i skraca dystans, jeśli wcześniej trafią na nasze treści i dzięki nim poznają nas bliżej). Możemy także pokusić się o założenie profili na portalach takich jak Oferteo.pl, Oferia.pl czy Booksy.com, nawet jeśli nie od razu będziemy z nich korzystać, to będziemy obecni w wielu różnych miejscach w sieci. Kolejną opcją jest napisanie darmowego artykułu na bloga branżowego opisującego na przykład niuanse/ciekawostki z naszej branży w zamian za publikację i wzmiankę o naszych produktach.
- Wydarzenia i konferencje branżowe – udział w wydarzeniach, otwartych szkoleniach czy konferencjach branżowych, śniadaniach biznesowych, to szansa na poznanie nowych ludzi i nawiązanie ciekawych kontaktów biznesowych. W takich miejscach nawet nie potrzebujemy specjalnej promocji, jeśli wykazujemy zainteresowanie innymi ludźmi i ich pracą, w którymś momencie sami zapytają: “a czym Ty się zajmujesz?”. Wtedy w kilku zdaniach możemy zainteresować sobą innych ludzi i otworzyć rozmowę, która może dać początek późniejszej współpracy lub poleceniom.
- Kontakty osobiste – może czasem niedoceniana sfera, ale warto zadbać o to, by nasi przyjaciele i rodzina wiedzieli, czym się zajmujemy – publikując informacje na prywatnych profilach w mediach społecznościowych lub nawet przygotowując 2-3 zdania przedstawiające w prosty sposób naszą pracę, gdy podczas spotkania towarzyskiego czy imprezy rodzinnej ktoś zapyta nas o pracę.
Przydatne narzędzia i materiały szkoleniowe
W pracy nad rozwojem naszego “działu marketingu” przyda się kilka narzędzi, których bezpłatna wersja daje wystarczające możliwości pracy na start. Polecamy kilka z nich:
- Narzędzie do intuicyjnego projektowania grafiki – np. Canva.com umożliwia darmowe tworzenie grafik do mediów społecznościowych, plakatów, wizytówek, prezentacji, logo i wiele innych, nawet przez osoby nie posiadające umiejętności graficznych.
- Baza darmowych zdjęć przyzwoitej jakości – jest wiele takich baz, ale najbardziej przyjazna niedoświadczonym użytkownikom i posiadająca świeże, dobre zdjęcia jest baza Pexels.com – znajdziemy tam zdjęcia oraz grafiki na licencji umożliwiającej ich wykorzystanie w celach komercyjnych
- Baza danych online – szybko przekonasz się, że arkusz kalkulacyjny nie nadaje się do sprawnego zarządzania bazą klientów dlatego konieczna jest baza danych np. Airtable.com – w darmowej wersji ma dostępnych większość funkcjonalności i daje możliwość tworzenia bazy klientów i przygotowywania kampanii mailingowych
W sieci znajdziemy także wiele materiałów i bezpłatnych szkoleń, dzięki którym możemy stale podnosić swoje kompetencje marketingowe, wśród których w szczególności warto polecić, te które najbardziej praktycznie podchodzą do kwestii prowadzenia firmy np. kanał Marcina Osmana, blog paweltkaczyk.com, czy księgarnia OSMPower.pl, dedykowana książkom biznesowym.
Najważniejsza zasada w marketingu na start
Na początku najwięcej czasu angażujcie w działanie! Dobrze jest mieć plan – byle tylko nie spędzać wielu godzin na budowaniu obszernej strategii, jeśli jeszcze nie wystartowaliśmy z biznesem. W miarę rozwoju firmy będziemy tworzyć bardziej długoterminowe plany, być może korzystać z agencji marketingowych i zlecać część zadań na zewnątrz. Na początku jednak najważniejsze jest to, by jak najszybciej ruszyć z miejsca, gdyż to pozwoli udzielić odpowiedzi na najwięcej pytań i rozwiać wątpliwości.