Co to jest kamper – jakie są typy takich pojazdów i dla kogo są przeznaczone?
Kamper to po prostu twój ekskluzywny mobilny dom lub hotel. Może być elegancki, luksusowy i ekskluzywny, czyli tylko twój. Znajdziesz w nim swoją intymność i enklawę spokoju oraz ważną w obecnych czasach sterylność.
Jeśli chodzi o rodzaje kamperów to rozróżniamy kampervany, wyglądające z zewnątrz podobnie do samochodów dostawczych. Przeznaczone do szybszych podróży, dla osób energicznych, często sportowców jeżdżących na treningi lub zawody. Kampervany są wygodne do parkowania na miejscach przeznaczonych dla samochodów miejskich.
Trzy większe rodzaje kamperów to alkowy, półintegry oraz integry.
Alkowy to te z charakterystycznym dużym łóżkiem nad kabiną kierowcy, dla dużych rodzin, nawet 7-osobowych. Wysokość zabudowy sięga w nich do 345 cm. Trzeba pamiętać w podróży o niskich tunelach czy gałęziach drzew zwieszających się nad drogą.
Półintegry to samochody dla 4-5 osób. Są bardziej opływowe niż alkowy. Zwykle mają duże łóżko na tyle i łóżko opuszczane w jadalni. Czasem jest możliwość przemontowania jadalni na piąte miejsce do spania. Bywają bardzo długie. Prowadząc je należy pamiętać, że kamper o długości 7-8 metrów „zachodzi” przy skrętach.
Integry to samochody najczęściej dla 4 podróżujących. Ich zabudowa wyróżnia się indywidualnym stylem. Przód nie wygląda jak samochód dostawczy, a bardziej niewielki abutobus. Mają duże szyby z przodu. Najczęściej mają duże łóżko opuszczane jak w alkowach z przodu i duże łóżko na tyle. Są też najdroższe w zakupie czy najmie ze wszystkich omówionych modeli.
Gdzie najlepiej jechać kamperem i gdzie można nim parkować – jakie są najlepsze miejscówki w Polsce i Europie?
Najlepiej pojechać wszędzie!
Jeśli chodzi o parkowanie to kamper do 3,5 tony traktowany jest wg przepisów jak samochód osobowy. To chyba wystarczająca odpowiedź. W Polsce, jeśli chodzi o parkowanie na noc, możemy też swobodnie stawać na miejscach dozwolonych dla samochodów, parkingach przy autostradach i „na dziko”. Pamiętajmy oczywiście o terenach prywatnych, gdzie tylko właściciel może wyrazić zgodę lub nas wyprosić.
Poza granicami każdy kraj ma odrębne regulacje.
Naturalne kierunki w Polsce to Bieszczady, Mazury, Pomorze. Jak już tam byliście to popularnymi kierunkami są też Dolny Śląsk, Bory Tucholskie czy Góry Świętokrzyskie.
Latem nad wodę, zimą na narty. Podróżujemy cały rok.
Za granicę najczęściej jeździmy do Chorwacji, północnych Włoch (jezioro Garda, Wenecja). Jeśli mamy więcej czasu i fantazji to Hiszpania, Portugalia, ale i Europa północna. Częstą destynacją jest Skandynawia, gdzie swobodnie możemy parkować właściwie bez ograniczeń, poza terenami prywatnymi rzecz jasna.
Jeden z naszych klientów w lipcu odbył piękny trip trwający ok. 3 tygodnie. Pojechał do Les 2 Alpes we Francji, gdzie jeździł z rodziną cudownymi trasami rowerowymi oraz na snowboardzie, po doskonale przygotowanych trasach narciarskich. Następnie ruszył na południe na Lazurowe Wybrzeże i tak kończył wczasy relaksując się w słońcu. Wracając odwiedził jeszcze Paryż i Berlin. Jak widać wyprawa kamperem może mieć dużo bardziej spontaniczny przebieg niż stacjonarne wczasy w jednej lokalizacji.
Każdy kraj ma swoje przepisy. W Portugalii wprowadzono na początku roku zakaz stawania „na dziko”. We Francji było tak już wcześniej. Znaleźć można za to wyznaczone miejsca dla kamperów, tanie parkingi z opłatą 2 euro. W Skandynawii jest swobodniej, ale zawsze zalecamy sprawdzenie aktualnych przepisów przed wyjazdem.
Dosłownie wczoraj dostaliśmy od naszych przyjaciół z Camprest.com przewodnik na rok 2021 opisujący kempingi w Europie, u nas w Rodeo Campers każdy chętny dostanie go za darmo.
Zima w kamperze – czy da się pojechać kamperem na narty i nie zamarznąć?
Podzieliłbym odpowiedź na 2 części. Są zimy z temperaturami +5 stopni i zimy z dużymi mrozami skali -10-20 stopni. W tej cieplejszej wersji możemy bezproblemowo pojechać właściwie każdym kamperem, który posiada ogrzewanie. Wbrew pozorom nie chłód a ryzyko zamarznięcia i rozsadzenia instalacji wodnej jest największe.
Byliśmy w styczniu w Zakopanem w weekend, w którym rozgrywał się puchar świata w skokach narciarskich. Temperatury spadły poniżej -20 stopni. W samochodzie, który posiada system ogrzewania gazowego (włączony również w czasie jazdy), odpowiednio zabezpieczoną instalację wodną i izolowaną zabudowę było tak komfortowo jak w domu. Wewnątrz spędzaliśmy czas w t-shirtach, bezproblemowo i bez nadmiaru rozgrzewających napojów osiągaliśmy temperatury powyżej 23 stopni.
W każdym przypadku należy jednak zabezpieczyć samochód przed podróżą. Po pierwsze założyć opony zimowe, (nie całoroczne!), mieć na wyposażeniu łańcuchy śniegowe, szczotki do odśnieżania, a z rzeczy mniej oczywistych płyny, które zapobiegają zamarzaniu wody, odmrażają zamki. Poza granicami Polski przygotować się też trzeba na uzupełnianie gazu (każdy kraj ma inne systemy). Są też kampery, które ogrzewane są paliwem diesela, wtedy musimy jedynie zadbać o pełny bak.
Gdzie najlepiej wypożyczyć kampera i na co zwrócić uwagę podczas wynajmu?
Po pierwsze ustalmy jaki typ kampera będzie dla nas idealny. Następnie znajdźmy wypożyczalnię, która ma odpowiednie kampery i wolne terminy. Lepiej żeby była to wypożyczalnia, o której mamy jakąś wiedzę, opinie, może z polecenia.
Koniecznie sprawdźmy stan samochodu, żeby nie spadły na nas opłaty za uszkodzenia, których nie zrobiliśmy. Czy działa wyposażenie, czy markiza zewnętrzna nie jest porwana, czy drożne są odpływy wody itd. Upewnijmy się, że samochód ma pełne ubezpieczenie AC, Assistance, NNW.
Pamiętajmy zawsze, że kamperami, które możemy prowadzić mając kategorię B prawa jazdy, możemy podróżować nie przekraczając masy całkowitej pojazdu (DMC) 3,5 tony.
Czemu o tym mówię? Kamper sam bez pasażerów ważyć może 3100-3300 kg. Wtedy łącznie z nami pozostaje 200-400kg na załadunek. Zalecamy zważyć pojazd z pasażerami przed wyjazdem np. do Austrii, gdzie kontrole wagi są powszechną praktyką. Zważyć kampera można np. na stacjach diagnostycznych.
Ile kosztuje wynajem kampera w porównaniu np. do wyjazdu samolotem do hotelu?
Ceny wynajmu kamperów są dosyć wysokie. Zaczynają się od 200 zł za dobę za samochody mocno wyeksploatowane i wiekowe po nawet ponad 1000 zł za luksusowe nowe kampery. Ludziom, którzy nigdy nie podróżowali komfortowym kamperem czasem taka wyprawa kojarzy się harcerską przygodą. Ja raczej twierdzę, że przy standardzie, który proponuje choćby nasza wypożyczalnia Rodeo, taką podróż porównać można do pływania luksusowym jachtem. Cena 650 zł za dobę, jeśli zostanie podzielona przez liczbę osób (4-6) na pokładzie, staje się realna do zapłacenia. Taka kwota jest porównywalna z hotelami.
Cena to jednak mniej istotna sprawa. Są ludzie, którzy pokochali podróże z rodziną kamperami i są ludzie, dla których ważne jest szybkie dotarcie do celu i relaks w hotelu, gdzie wszystko dostajemy podane „na tacy”. Reklamując karawaning powiem, że za granicą znajdziemy bardzo luksusowe kempingi, z saunami zimą, otwartymi basenami latem. Naprawdę wspaniałe parki rozrywki i relaksu. Brat latem był na kempingu Marina di Venezia. 5 gwiazdek, baseny, niesamowite wodne atrakcje – raj dla dzieci. Dla dorosłych restauracje, koncerty, Spa, sklepy… W Polsce dopiero zaczyna się na to popyt, ale też już jest gdzie pojechać.
Poza sezonem, jak w hotelach, ceny spadają.
Kamper vs. Przyczepa kampingowa – co jest lepsze?
A snowboard czy narty? Pies czy kot?
I kamper i przyczepa mają swoje plusy i minusy. Kamperem możemy komfortowo przemieszczać się z miejsca na miejsce, jest łatwiejszy w prowadzeniu niż zestaw z przyczepą. Przyczepa z kolei może być naprawdę wielka ze względu na brak „szoferki”, silnika, kierownicy itd.
Subiektywnie uważam, że naturalną drogą jest jeżdżenie z namiotem, potem przyczepą a ostatecznie to kamper jest najwygodniejszym środkiem podróżowania. Oczywiście są ludzie, dla których przyczepa jest najlepsza np. ze względu na możliwość łatwego zwiedzania miejsca docelowego samochodem osobowym. Kamperem, który ma już rozstawioną markizę ciężej wyjechać z parceli kempingu żeby zwiedzić pobliskie miasteczko czy pojechać na zakupy do dyskontu.
No chyba, że mamy kampera, w którego garażu mieści się jakiś zgrabny kabriolet 🙂
Ile kosztuje zakup i utrzymanie kampera?
Duży jest koszt samego zakupu. W ostatnich latach ceny komfortowych, nowych pojazdów wrosły nawet o 100 tysięcy zł. (Niestety ma to też realne przełożenie na koszty wynajmu kamperów). Dzisiaj ceny zaczynają się na poziomie 300 tys. zł. Taki zakup musimy ubezpieczyć. To koszt rzędu 7-9 tysięcy rocznie jeśli ubezpieczamy pojazd na użytek prywatny. Bez najmu. Kampera trzeba gdzieś parkować, zimować. Co roku poza przeglądem na stacji diagnostycznej robimy przegląd zabudowy, instalacji gazowej.
Do tego wszystkiego, żeby opłacało się mieć własny pojazd kempingowy, powinniśmy mieć ok. 60 dni na wakacje latem i 30 dni w pozostałej części roku. Koszty są poważne.
My w Rodeo Campers w swobodnych rozmowach z klientami mówimy, że może Pan/Pani wynajmować od nas przez całe życie kampery na miesiąc w roku i będzie to bardziej opłacalne niż zakup kampera na własność. Do tego za każdym razem można wybrać dowolny pojazd, zawsze nie starszy niż 3 lata. Nowoczesny i tani!
Polecam też wszystkim przed zakupem pojechanie wynajętym kamperem chociaż raz. Żeby przekonać się czy jest to aktywność odpowiednia dla naszego temperamentu i stylu podróżowania.
Co jest fajnego w caravaningu – czyli rzeczy, które rozumie się dopiero podróżując kamperem?
Wolność – wiem, to brzmi jak wytarty slogan. Zabiorę Cię w szybką podróż myślową. Zabierasz wszystko czego używasz w domu na co dzień. Czajnik, ekspres do kawy, garnki i talerze. Swój zakurzony rower, snowboard, wędkę i książki. Nie dbasz o to, gdzie to wszystko się zmieści. Twój mobilny dom i tak jest za duży. Pod domem odpalasz silnik i masz mglisty zarys wyprawy. Masz 10 dni i jedziesz gdzieś w Polskę. Masz 15 dni i jedziesz gdzieś dalej poza granice. Wtedy już wiesz czym jest ta sztampowa wolność. Nie spieszysz się. Gdziekolwiek staniesz tam jest twój dom.
Czy można podróżować kamperem z małymi dziećmi? Czy takie wakacje są komfortowe dla rodziny? Jakie są ewentualne minusy takiego podróżowania?
Dla dzieci podróż kamperem to niesamowita frajda, budzą się codziennie w tym samym łóżku, a za oknem widok się zmienia. Od strony technicznej nie ma przeciwwskazań, można zamocować foteliki na pasy lub ISOFIX.
Kampery są dobrze wyposażone dzięki czemu komfort jest na najwyższym poziomie. Do dyspozycji naszych klientów w każdym kamperze jest klimatyzacja dachowa zabudowy, kuchnia, WC, prysznic z ciepłą wodą. Zadbaliśmy także o możliwość spędzenia czasu na zewnątrz, rozkładana markiza, krzesła i stolik. Każdy pojazd ma też bagażniki na rowery. Latem nie widzę przeciwwskazań do podróżowania z małym dzieckiem, jednak zimowy karawaning to zabawa dla zaprawionych pasjonatów. Małe dziecko dużo przebywa na powietrzu, ma kontakt naturą. Większe dzieci 5-15 lat mają ogromną frajdę podróżując w ten sposób, uczestniczą w obsłudze kampera, parkowaniu, przygotowaniu parceli kempingu. Cieszą się niesamowitymi widokami, wszystko jest ciekawe!
Chyba jedynym minusem są gabaryty kampera. Podczas manewrowania trzeba pamiętać o długości i wysokości pojazdu. Z pomocą przychodzi kamera cofania, która zawsze powinna być na wyposażeniu. Ale to wyzwania rodziców.
Czy dzięki podróżowaniu kamperem można stać się częścią społeczności? Jacy ludzie jeżdżą kamperami?
Oczywiście! Jadąc już pierwszy raz stajesz się częścią tej społeczności. W dobie social mediów możesz sprawdzić to w ciągu minuty. Możesz dyskutować codziennie i bez końca o podróżach dzieląc się swoimi doświadczeniami, o niuansach wyposażenia kamperów czy o destynacjach w Polsce i na świecie.
Będąc w tym roku w Zakopanem chwilę rozmawialiśmy na ten temat z Bartkiem z Polskiego Karawaningu. Ta forma spędzania urlopu wymaga od nas pracy przy kamperze. Czyszczenie kasety, nalewanie wody, ludzie się poznają, integrują. Anonimowości, którą zapewnia hotelowy pokój, raczej tu nie ma. Ludzie szybko mówią sobie cześć, ale też chętnie służą pomocą. Jak bliscy sąsiedzi. Często już pierwsze wieczory spędzają wspólnie i często planują następne wyjazdy razem. Caravaning zbliża nas do natury, ale pogłębią też relacje międzyludzkie, jakkolwiek patetycznie to brzmi. Trochę podobnie mają chyba motocykliści, którzy spotykając się na trasie pozdrawiają się jak ludzie, których łączy wspólna pasja.
Z innego punktu widzenia jest to dzisiaj nowość. Znając historię caravaningu, wiemy, że słynny rajdowiec Sobiesław Zasada jeździł kamperami ponad 60 lat temu. (Pozdrawiamy Pana Sobiesława i WCC Szerokiej Drogi). Wiemy, że nasi rodzice mieli „niewiadówki” i duże namioty.
Dzisiaj Polacy, podróżujący Polacy, odchodzą trochę od wyjazdów all inclusive. Społeczeństwo, które w latach 90-tych spragnione było basenów i ekskluzywnych hoteli z usługującymi kelnerami już się tym nasyciło. Od początku XXI wieku byliśmy już i na Sycylii i na Bali. Mamy zaspokojoną potrzebę podróży po Europie swoim luksusowym, szybkim samochodem.
Próbujemy czegoś nowego. Nowego, bo dzisiaj do dyspozycji mamy inne niż dawniej, wygodne, eleganckie kampery-jachty do podróży lądowej. Dostępne są dla każdego, bo nie trzeba mieć patentu żeglarza czy uprawnień do prowadzenia ciężarówki. Nie musimy jak za porządny jacht wpłacić kaucji 10 tys. Euro. Komfortowe kampery są nowoczesne z wyglądu, bezawaryjne i dopracowane jak najnowsze smartfony. Są łatwe w obsłudze i łatwe w prowadzeniu jak bankowe konto internetowe. Kamperowanie jest na czasie. Jest modne dzisiaj jak zdrowy tryb życia i stylowe jak naturalne drewno, które dojrzało i czas traktuje z szacunkiem.
Więcej informacji: https://www.rodeocampers.pl/