Wyjście poza własny punkt widzenia i wspólne spojrzenie na tę samą historię pozwala ją lepiej zrozumieć i zainteresować większe grono odbiorców, nie tylko we własnym kraju. Polsko-francusko-brytyjski film dokumentalny „Enigma. Mamy nowiny” o najnowszych, ważnych z punktu widzenia Polski odkryciach w historii dekryptażu niemieckich szyfrów, obejrzało za granicą ponad 600.000 osób
W 2016 roku, w archiwum francuskiego Ministerstwa Obrony na Zamku Vincennes w Paryżu, wśród odtajnionych po 70 latach akt gen. Gustave’a Bertranda, wojennego zwierzchnika polskich kryptologów, odnaleziono skróconą kopię zaginionego raportu z konferencji wywiadowczej w Pyrach. Na konferencji tej, w lipcu 1939 roku polski wywiad przekazał Anglikom i Francuzom wiedzę oraz urządzenia służące do dekryptażu Enigmy. Raport stworzony przez polskich kryptologów (Rejewskiego, Zygalskiego i Różyckiego) stanowił dokładny opis przekazanej wiedzy i metod dekryptażu, schematy techniczne urządzeń wspierających łamanie kodu oraz dokładny opis wkładu każdego z krajów w prace nad łamaniem Enigmy.
O odkryciu historyka i kryptologa, dra Marka Grajka dokonanym we współpracy z profesorem Phillipem Guillot oraz sir Dermotem Turingiem opowiada film dokumentalny z 2019 roku pt. „Enigma. Mamy nowiny”. Ponad siedemdziesiąt lat po wojnie historia Enigmy po raz pierwszy została opowiedziana ze wspólnej polsko-francusko-brytyjskiej perspektywy obiektywnie opisującej udział każdej ze stron. Historia współpracy, określana mianem sztafety, w której każdy z krajów pełnił przez pewien czas kluczową rolę do momentu dotarcia do kresu własnych możliwości, wyjaśnia m.in. prawdziwe przyczyny wieloletniego zniekształcania informacji o osiągnięciach Polaków.
Czas na promocję w Europie
Polsko-francusko-brytyjski dokument w reżyserii absolwenta Szkoły Wajdy, Norberta Rudasia, początkowo dystrybuowano w krajach zaangażowanych w jego produkcję, jednak pozytywny oddźwięk sprawił, że szybko przyszły z zagranicy zapytania o inne wersje językowe. Dzięki wsparciu Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Fundacji PZU poza wersją polską, angielską i francuską przygotowano także wersje włoską, hiszpańską i niemiecką oraz pozyskano środki na internetową promocję filmu w sześciu krajach Europy Zachodniej (Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania i Belgia).
W ciągu 90 dni w Social Mediach wyemitowano ponad 7 mln zaproszeń zachęcających do obejrzenia filmu na kanale Youtube producenta – Fundacji Arma Civitatis lub na dedykowanej projektowi stronie www.enigma.film stworzonej przez prowadzącą kampanię agencję Vena Art. Przekaz skierowano do osób, które na podstawie treści poszukiwanych w Internecie mogły być zainteresowane obejrzeniem filmu o najnowszych odkryciach dotyczących jednej z największych tajemnic II wojny światowej. Do końca listopada pięć wersji językowych filmu obejrzało za granicą ponad 600.000 osób. Fundacja zamierza kontynuować rozpoczęte działania.
Środki na realizację kampanii pozyskano z konkursu Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Dyplomacja publiczna – nowy wymiar”, dzięki wsparciu partnera – Fundacji PZU oraz ze środków własnych.
Publikacja wyraża jedynie poglądy autora i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
źródło: Fundacja ARMA CIVITATIS, Vena Art