Włochy. Wielu kojarzą się ze świetnym jedzeniem, kunsztem smaku, wysublimowanym gustem i Fiatem 500. Wielu na myśl o Włoszech przychodzi jednak d o głowy pranie. Zawieszone na sznurkach ubrania to przecież nieodłączny element włoskiego krajobrazu. Odwiedź wystawę na Placu Bankowym 1 w dniach 23 września – 7 października 2018 roku i przenieś się na włoską promenadę!
Sznury pełne bielizny wiszą zarówno na polach w Toskanii, jak i w kamienicach w centrum miasta. W czym tkwi sekret i fenomen włoskiego prania? Wywieszone na sznurkach ubrania kojarzą się najczęściej z naturalnością i otwartością. Esencję słonecznej Italii postanowili pokazać Plac Bankowy 1 i restauracja Otto Pompieri organizując wystawę najpiękniejszych włoskich kadrów Wojciecha Plewińskiego.
Wystawa LAVANDERIA ITALIANA – WŁOSKIE PRANIE, to efekt wyjazdu fotografa do Włoch w 1957 roku. Ten cykl fantastycznych zdjęć z Wenecji, Rzymu, Florencji, Capri i wielu innych pięknych miejsc w bezpośredni sposób nawiązuje do prania. Zdjęcia wydrukowane są na płótnach i zawieszone na sznurkach, można je więc dotykać jak również przechadzać się między nimi.
Sznury prania, z wybranymi 70 zdjęciami, zawisną w miejscu unikatowym w skali miasta – na dziedzińcu Placu Bankowego 1. Tę wyjątkową przestrzeń wewnątrz ekskluzywnego biurowca usytuowanego w sercu Warszawy zaprojektował bowiem Allan Starski, znany hollywoodzki scenograf, zdobywca Oskara za scenografię do „Listy Schindlera”.
Zgodnie z zamysłem artysty, dziedziniec Placu Bankowego 1 stanowi otwartą, dostępną dla przechodniów strefę miejską. Szeroka, otwarta brama zatrzymująca większość miejskiego zgiełku, czyni to miejsce idealnym tłem dla wystawy – ustronnym i klimatycznym, a jednocześnie centralnie zlokalizowanym na planie tętniącego życiem miasta.
Idealnym uzupełnieniem wystawy jest również restauracja, która mieści się na dziedzińcu. Otto Pompieri powstała z miłości do Włoch, włoskiego jedzenia, autentycznych smaków, najwyższej jakości produktów i wszem obecnej włoskiej prostoty.
Podczas wystawy fotografii prezentujących historię i krajobrazy Włoch nie może zabraknąć także Grupy Fiat Chrysler Automobiles (FCA) – partnera wydarzenia – której model Fiat 500 w zeszłym roku obchodził swoje 60. urodziny. Uczestnicy wydarzenia będą mieli okazję ujrzeć kultowego Fiata 500, którego pierwszy egzemplarz wyprodukowano we Włoszech właśnie w 1957 roku.
„Wystawa „Włoskie Pranie” w oryginalny sposób celebruje sztukę fotografii, prezentując zdjęcia przedstawiające prawdziwe Włochy sprzed lat. Wystawa przyczynia się do promocji włoskiej kultury i promuje włoski styl życia z lat 50 tych” przyznaje Ambasada Włoch w Polsce, jednocześnie obejmując wystawę swoim Patronatem.
Kuratorem i pomysłodawcą wystawy jest Pan Waldemar Płusa, założyciel firmy ARTBANKINC, specjalizującej się w unikatowej promocji i sprzedaży sztuki zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Zdjęcia artysty z jego wyjazdu do Włoch można oglądać na Placu Bankowym 1 przez dwa tygodnie począwszy od 23 września do 7 października 2018 r. Wystawa ma szczególne znaczenie, ponieważ w br. autor – Wojciech Plewiński – kończy 90 lat! Wstęp na wystawę jest bezpłatny.
O Artyście – Wojciech Plewiński
Urodził się 31 sierpnia 1928 roku w Warszawie. Mieszka w Krakowie. Z wykształcenia jest architektem – w 1955 roku uzyskał dyplom na Politechnice Krakowskaiej. Krótko studiował również na Wydziale Rzeźby krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Plewiński prezentował swe prace na wystawach indywidualnych w Polsce i za granicą. Był wielokrotnie nagradzany za fotografie teatralne (podczas przeglądów w jugosłowiańskim Nowym Sadzie – 1968, 1971), otrzymał także nagrodę prasową za fotoreportaż z pielgrzymki Jana Pawła II do Polski (1979). Jego prace znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi i Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Złotym Krzyżem Zasługi. W 2000 roku krakowski oddział Telewizji Polskiej wyprodukował półgodzinny dokument poświęcony fotografowi „Portret. Wojciech Plewiński”, zrealizowany przez Dorotę Chamczyk. W 2011 roku ukazał się pierwszy album fotografa zatytułowany „Szkice z kultury” ze wstępem Tadeusza Nyczka.