Wiele debiutujących na rynku marek modowych decyduje się na sprzedaż online. Wygoda związana z zakupami przez internet wymusiła też na części sprzedawców przeniesienie swojego biznesu do sieci. To zjawisko dotknęło również branży modowej i to w sposób wyjątkowo widoczny.
Sklepy stacjonarne, przy tak rozwijającym się rynku e-commerce, służą zazwyczaj jako showroomy, w których można obejrzeć bieżącą kolekcję. Bez sklepu internetowego marka ma bardzo ograniczony zasięg potencjalnych klientów. Będą nimi tylko te osoby, które przebywają w bliskiej okolicy lokalu. Tutaj jednak, jeśli nie stawiamy na sieć sklepów w całej Polsce, dotarcie do klientów będzie bardzo ograniczone.
E-commerce daje duże możliwości
Mogłoby się wydawać, że branża modowa nie odniesie takiego sukcesu w internecie, ponieważ nie zaoferuje możliwości przymierzenia kupowanych produktów. Jednak w tym przypadku główną rolę odegrała cena i łatwa dostępność wszystkich możliwych części garderoby. Z danych raportu Gemius dowiadujemy się, że do najchętniej kupowanych produktów w internecie należy właśnie odzież. Jedyną przeszkodą mogą być doświadczenia klientów, którzy dokonując zakupów online nie trafili w odpowiedni rozmiar lub zawiodła ich finalna jakość, przez co mogą podchodzić sceptycznie do tej formy. Mimo to, wygoda płynąca z zakupów internetowych jest tak duża, że możemy obserwować bardzo prężny wzrost rozwoju e-commerce marek fashion, a na problemy związane z nieodpowiednim rozmiarem wiele sklepów oferuje możliwość zwrotu.
Zalety sklepu internetowego są mnogie. Najważniejsza dla klientów jest możliwość przejrzenia wszystkich produktów w szybki i przejrzysty sposób, dzięki prezentacji każdego produktu z osobna.
Prowadzenie sklepu internetowego pozwala na zbieranie zamówień od klientów w całej Polsce. Jednak stawiając na takie rozwiązanie należy zainwestować w promowanie marki, ponieważ sama obecność sklepu w internecie nie sprawi, że nagle będziemy mieli wielu odwiedzających. Najlepszym narzędziem będą oczywiście kampanie internetowe, które pozwalają na dotarcie do dużej rzeszy potencjalnych klientów.
Otwierając sklep internetowy skupiliśmy się na oczekiwaniach naszych klientów. Wiemy, że jest to dla wielu z nich łatwiejsza droga zakupu butów z najnowszych kolekcji. Mimo wieloletniej obecności na rynku, musieliśmy dostosować się do standardów, które obowiązują w branży odzieżowo-obuwniczej – mówi Beata Wójcik, założyciel marki BRAVOMODA.
Skuteczne komunikowanie
Podstawą do prezentowania marki w sieci jest komunikacja. Każda kolekcja powinna mieć wykonaną profesjonalną sesję produktową i wizualną, której efekty będą prezentowane w internecie. Kiedy nie możemy przymierzyć produktów, chcemy przynajmniej wiedzieć, jak prezentują się na modelu. Dobrze wykonane zdjęcia i grafiki stanowią impuls do kupna. Wykorzystywane są też do komunikacji w social media, gdyż jest to jeden z głównych kanałów, przez który marki docierają do swoich grup docelowych.
Rynek modowy
W ostatnich latach na polskim rynku modowym zaobserwowano powstanie wielu nowych marek, głównie tych odzieżowych. Nie zmienia to jednak faktu, że cała branża fashion bardzo prężnie się rozwija i zaczyna stanowić mocną konkurencję dla zagranicznych firm. Wg raportu Banku Pekao, dynamika wzrostu wartości obrotów detalicznych odzieżą i obuwiem w Polsce wynosi 6-7% średniorocznie. Rozwój naszego kraju w tym obszarze jest wręcz pewny, a podpieranie go e-sprzedażą tylko zwiększa szanse na ziszczenie się tych przewidywań.
Prężne działania w sferze e-commerce to obecnie wymóg dla każdej marki modowej, która chce zaistnieć w świadomości odbiorców, a tym samym zbudować zasięg i sprzedaż na odpowiednim poziomie. Zakupy online to łatwiejsza i wygodniejsza forma, niż wizyty w stacjonarnych sklepach. Z łatwością można sprawdzić całą ofertę, porównać modele, ceny, a transakcji dokonać szybciej niż gdybyśmy mieli szukać danego modelu w salonach w całym mieście. Tym samym sklepy online odpowiadają na potrzeby klientów, którzy chcą mieć dostęp do szerokiej oferty, a jednocześnie szukają rzeczy oryginalnych – dodaje Beata Wójcik.
Zakupów modowych możemy dokonać w „sieciówkach” albo postawić na oryginalność i wyszukać interesujące nas produkty w sklepach internetowych. Główną przewagą mniejszych polskich marek jest stawianie właśnie na ten wyróżnik. Jak wynika z ostatnich badań ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku, ponad 73% Polaków w pierwszej kolejności zwraca uwagę na jakość produktu, co wiąże się z chęcią zapłacenia za niego więcej, jeśli spełni wszystkie oczekiwania.
Popularność zakupów online jest wynikiem strategii behawioralnych, których myślą przewodnią jest wygoda i łatwość obsługi. Eksperci analizujący wyniki raportu Gemius zauważyli, że 53% klientów dokonało zakupu w krajowych sklepach online, które w swoich kolekcjach nie dysponują egzemplarzami w ilości zaspokajającej rynek światowy, przez co zakupiony produkt jest o wiele bardziej unikatowy. Wspieranie naszych rodzimych firm zaczęło być trendem, który nie jest spowodowany tylko przekonaniami, ale chęcią posiadania produktów wysokiej jakości wyprodukowanych w Polsce.
fot. Igor Gorshkov, CC BY 2.0