Jeżeli człowiek decyduje się na wydanie własnej książki, musi określić, do kogo właściwie jest ona kierowana oraz jak zainteresować nią potencjalnego czytelnika? Na pierwsze z tych pytań łatwo odpowiedzieć, jednak na drugie – bardzo trudno. Dlaczego?
Dla kogo piszesz?
Najpierw zajmijmy się pierwszym pytaniem. Osoba pisząca książkę może pisać zarówno fikcję, jak i literaturę faktu. Każdy z tych gatunków to całkowicie inna grupa odbiorców. Jeżeli tworzy się na przykład historię lokalnej społeczności, wówczas wydawnictwo takie zainteresuje głównie jej mieszkańców i jest raczej mała szansa na to, że pozycja taka sprzeda się dobrze na terenie całej Polski. Adresatami będą osoby, które mieszkają lub mieszkały w danym regionie.
Znacznie większe pole do popisu ma natomiast fikcja – każdy gatunek literacki ma tysiące swoich fanów, którzy są potencjalnymi nabywcami danej pozycji. Gatunek i rodzaj literatury definiują, w jaki sposób działać, aby czytelnik był zainteresowany wydaną pozycją.
Reguły gatunku
W przypadku fikcji literackiej autor musi znać gatunek, w którym pisze, inaczej może popełniać niezamierzone błędy lub też kopiować wielokrotnie wykorzystywane schematy. Na przykład miłośnik fantastyki nie napisze powieści pod tytułem „Gwiezdne wojny”, gdzie walczyć będą ze sobą gwiezdne imperium i ludzie buntujący się przeciwko niemu. Saga stworzona przez George’a Lucasa może jednak zainspirować do stworzenia własnej historii, w której pokaże mnóstwo kosmicznych planet, obejmujących wiele gwiazd, kosmiczne królestwa i wojny pomiędzy nimi. Taka pozycja może zainteresować każdego fana science-fiction, a jeżeli powieść zostanie poprowadzona w oryginalny sposób i z ciekawymi postaciami – znacznie zwiększa to szansę na zainteresowanie się przez nią czytelników.
Siła przebicia
Ale w dzisiejszych czasach sama dobra fabuła nie wystarczy – trzeba zadbać także o odpowiednią oprawę i reklamę książki. Oprawa to oczywiście dobra okładka, a jeśli chodzi o reklamę – nie trzeba wydawać na nią majątku. Warto zadbać o to, aby o książce pisały portale i strony zajmujące się literaturą bądź umieszczające recenzje nowych książek. W przypadku wymienionej, hipotetycznej powieści, dobrym pomysłem jest rozesłanie egzemplarzy recenzenckich do portali zajmujących się fantastyką. Ponadto przyda się informacja prasowa, która rozesłana zostanie do mediów. Na szczęście autor nie musi wszystkiego robić samodzielnie.
Praktyczne narzędzia
Serwis Rozpisani.pl oferuje wszechstronne działania marketingowe, obejmujące zarówno kontakty z mediami, jak również pomoc w dotarciu samodzielnie wydanej książki do tysięcy potencjalnych czytelników. W ofercie znajduje się mnóstwo różnego rodzaju działań promocyjnych, dzięki którym książka przebije się do świadomości czytelnika. Oczywiście autor/autorka samodzielnie wybiera, którymi środkami posłuży się, aby zdobyć czytelników, a więc może to zrobić w ramach posiadanego przez siebie budżetu.