Żyj zdrowo, biegaj w święta!

Bieganie stało się modne i jak każda „zdrowa moda” ma wielką akceptację społeczną, bo przynosi dużo dobrego. Zimą nie należy zaprzestawać treningów, bo właśnie bieganie w chłodzie najbardziej podnosi naszą odporność, która jest ważna cały rok.

biegaj w swieta 01

Zobacz, dlaczego warto biegać cały rok?

Każdy sport ma dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Bieganie jest jednym z tych, które działają jednocześnie na wielu polach i zaliczany jest obok pływania do najbardziej pro zdrowotnych dyscyplin sportowych, które mogą być uprawiane amatorsko.

Dobroczynne skutki biegania

  • Bieganie jest polecane przez lekarzy dla prawie wszystkich i w każdym wieku, chyba, że konkretne schorzenia nie pozwalają na tę formę sportu (na przykład problemy z kręgosłupem). Bieganie nie tylko bowiem usprawnia i wzmacnia pracę mięśni, w tym serca, lecz także reguluje ciśnienie i pracę serca, poprawia wydolność organizmu. Dodatkowo pozwala schudnąć w atrakcyjny sposób, bo nawet zwiększając masę ciała podczas budowy mięśni wysmukla jego kształt. Wszystko to wpływa również pozytywnie na poziom cholesterolu, a dokładnie przyczynia się do obniżenia cholesterolu LDL (czyli tego „złego”).
  • Dodatkowo uprawianie sportu na świeżym powietrzu jest najzdrowsze, bo najlepiej dotlenia mózg i relaksuje. Sport uprawiany na chłodnym, a nawet mroźnym powietrzu, jak bieganie, a także jazda na rowerze, nartach itd., wzmacniają naszą odporność – stajemy się więc nie tylko zdrowsi, lecz także mniej podatni na przeziębienia.

Bieganie formą medytacji

Poza tym bieganie ma również formę terapeutyczną. Rytmiczny i powtarzający się regularnie ruch, oddech, pozwalają na wejście w swego rodzaju trans, oderwanie się od rzeczywistości, skupienie myśli, bycie z samym sobą, wyciszenie. Gdy trenujesz bieganie dobrze wiesz, że za każdym razem, każdego dnia pokonujesz sam własne granice, koncentrujesz się na sobie i swoich celach, a gdy je powoli osiągasz, budujesz pewność siebie i świadomość swego ciała i ducha.

W Japonii znajduje się zakon mnichów, którzy obrali sobie właśnie bieganie za formę medytacji. Codziennie pokonują długie dystanse, nawet ponad 80 km. W Polsce również wielu biegaczy coraz chętniej łączy oba dobrodziejstwa, które płyną z uprawiania biegów. W Fundacji Art Of Living Polska prowadzony jest nawet program „I meditate Polska”, promujący bieganie i medytację oraz dobroczynne działanie takiego sportu.

Zdowie na Święta

Właśnie dlatego, że bieganie ma pozytywne skutki zarówno dla naszego zdrowia fizycznego, jak i psychicznego warto biegać regularnie, bez względu na pogodę. Święta Bożego Narodzenia są czasem, gdy suto zastawione stoły i zbyt duże porcje mogą źle wpłynąć na nasz organizm. Zwłaszcza osoby przebywające na dietach, próbujący obniżyć cholesterol LDL, alergicy, osoby chore na serce, powinni pamiętać, że właśnie ten okres jest dla nich najgroźniejszy. Zatem dbaj o swoją dietę i uprawiaj sport, nawet w Święta. Nic tak nie poprawi twojego humoru i pewności siebie jak przebiegnięte kilometry po obfitej kolacji wigilijnej.

 

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *