Szukaj

Karnet na siłownię, opieka medyczna, a może pokój zabaw w firmie? Pracodawcy coraz częściej kuszą swoich pracowników atrakcyjnymi bonusami. Prześledziliśmy wyniki badań i oferty firm świadczących tego typu usługi i na ich podstawie stworzyliśmy mini kompendium dotyczące benefitów pracowniczych.

Benefity pracownicze – korzyści

Wybór świadczeń pozapłacowych to nie lada wyzwanie dla każdego szefa. Z pomocą przychodzą tutaj, coraz bardziej popularne w polskich firmach, systemy kafeteryjne, dzięki którym pracownicy mogą dokonywać  wyboru z listy oferowanych benefitów (w ramach przyznanego limitu). Ważny jest ich zróżnicowany dobór: powinny być tam dostępne rozwiązania dostosowane do wieku, płci, zainteresowań czy sytuacji materialnej. System kafeteryjny wiąże się z szeregiem korzyści dla firmy: nie tylko ułatwia precyzyjne zaplanowanie budżetu, lecz wpływa także pozytywnie na efektywność pracowników (poprawa kondycji fizycznej i psychicznej, satysfakcja z możliwości rozwoju). Pracodawca oferujący zróżnicowane formy motywacji, postrzegany jest jako osoba przyjazna pracownikom, nowoczesna, skupiająca się na realizacji ich potrzeb, co wpływa na budowanie pozytywnych relacji w firmie.

Niestandardowe pomysły

Niektóre firmy, zamiast standardowych benefitów pracowniczych, decydują się na rozwiązania kreatywne. Jedna z japońskich korporacji oferuje pracownikom, którzy rozstali się z partnerami, kilkudniowy urlop na tzw. „zagojenie złamanego serca”. Na niestandardowy pomysł zdecydowała się także pewna włoska firma, która proponuje swoim podwładnym bony pogrzebowe w wysokości pięciu tysięcy Euro przekazywane są po śmierci pracownika jego rodzinie. W amerykańskich korporacjach coraz częstszą praktyką jest także finansowanie zabiegów zapłodnienia in – vitro czy laserowej korekty wad wzroku.

Benefity kulturalno – rekreacyjne

Zakres standardowych bonusów oferowanych pracownikom jest szeroki. Jednym z nich są benefity rekreacyjne i kulturalne. Dzięki nim, pracownik otrzymać może m.in. karty sportowe upoważniające do wejść na siłownię, basen czy korty tenisowe. Obecnie na rynku istnieją cztery ich typy: MultiSport, FitFlex, FitProfit i OK System. Różnią się one od siebie nie tylko zakresem usług (od zajęć fitness, przez ścianki wspinaczkowe po wstęp na lodowiska), lecz ich dostępnością (kilka wejść typu open w miesiącu, wizyta co dziesięć godzin, lub dopłata po przekroczeniu godzinnej wizyty) i liczbą dostępnych placówek w kraju (od około 2000 do około 4000 tysięcy). Świadczenia tego typu obejmować mogą także bilety na wydarzenia kulturalne, finansowanie podróży pracownika czy wyjazdy szkoleniowe.

Bony i kupony

Innym rodzajem benefitów są kupony i bony. W Polsce najpopularniejszym ich dostarczycielem jest firma Sodexo. Dla pracodawców chcących zmotywować swoich pracowników oferuje ona Kupony i Karty Podarunkowe oraz Zestawy Prezentowe Vivabox, w ramach których zakupić można zestawy perfum, alkoholi czy pobyty w spa. Innymi dostępnymi tam narzędziami motywującymi są dofinansowania dojazdów do pracy czy posiłków (dzięki Karcie Lunch Pass, Kuponom Żywieniowym Pass i Restaurant Pass oraz Kuponom Żywieniowym Pass na Posiłek Profilaktyczny). Sodexo oferuje także Kupon Kulturalno – Rekreacyjny, w ramach których pracownicy wybierać mogą z szeregu aktywności: od pływalni, przez oferty biura podróży po wejściówki do kina czy teatru. Innym dostarczycielem bonów jest firma Bonus Systems, której oferta poszerzona jest o trzy rodzaje bonów: podarunkowe (które zrealizować można w ponad 30 000 punktów w całej Polsce, takich, jak hipermarkety, sklepy RTV i AGD czy sklepy z wyposażeniem domu), premiowe (dotyczące nadwyżek sklepowych i towarów objętych promocją) i żywieniowe (obejmujące system finansowania posiłków i napojów dla pracowników).

Co wy sądzicie o tego typu świadczeniach pozapłacowych? Czy otrzymujecie podobne benefity w Waszych firmach? Podzielcie się Waszymi spostrzeżeniami.

Foto: Magazyn Exclusive Info