Szukaj

Wartość e-sportu rośnie – Kibice przenoszą się ze stadionów i telewizji do Internetu

Nowoczesne technologie zmieniają każdą dziedzinę życia społecznego i gospodarczego. Dotyczy to również sportu. Takie technologie jak VR (wirtualna rzeczywistość), ale też rozwój platform OTT wpływają nie tylko na doznania kibiców, ale też działalność klubów i organizacji sportowych. Raport „Deloitte’s sports industry starting lineup. Trends expected to disrupt and dominate 2017”, przygotowany przez firmę doradczą Deloitte, prognozuje, że wartość e-sportu do 2018 roku sięgnie miliarda dolarów w skali globalnej.

Kluby sportowe będą szukać przychodów poza działalnością sportową. fot. Marco Verch

Pieniądze poza stadionem

Raport Deloitte zawiera trendy, które będą wpływać na kształt biznesu sportowego. – Koncentrują się one przede wszystkim na technologiach, które mają ogromny wpływ na to w jaki sposób będą funkcjonować kluby i organizacje sportowe. Ale nie tylko – oddziałują również na zachowania i zaangażowanie kibiców, którzy coraz częściej wybierają śledzenie wydarzenia sportowego w Internecie niż na stadionie – mówi Marcin Diakonowicz, Partner w Deloitte Lider Sport Business Group.

VR w domu, AR na stadionie
Technologiami, które mają i będą mieć rewolucyjny wpływ na kształt biznesu sportowego są m.in.: kamery 360 stopni, AR (rozszerzona rzeczywistość) czy VR (wirtualna rzeczywistość). Zdaniem autorów raportu wirtualna rzeczywistość może odmienić świat kibicowania. Umożliwia ona obejrzenie widowiska sportowego w doskonałej jakości bez wychodzenia z domu, śledząc przebieg meczu lub zawodów „tuż przy boisku”, w rzeczywistości nie ruszając się z własnej kanapy. Jedynym, co jest do tego potrzebne są VR-owe okulary oraz smartfon z odpowiednią aplikacją. To z kolei niesie za sobą bardzo określone konsekwencje. Organizacje sportowe muszą wkładać dużo więcej wysiłku niż dotychczas w przyciągniecie na stadiony kibiców. Szczególnie tych, którzy dopingują drużynom i sportowcom spoza miejsca ich zamieszkania. Szacuje się, że w USA ponad połowę kibiców stanowią właśnie takie osoby. – VR zachęca do oglądania meczów w domu, ale z kolei AR może wzbogać doświadczenia w oglądaniu wydarzeń sportowych na żywo. Wystarczy wspomnieć, że ta technologia umożliwia poinformowanie kibiców o tym, gdzie siedzi ich przyjaciel na tym samym stadionie lub dostarczanie statystyk dotyczących graczy w czasie rzeczywistym – mówi Wiesław Kotecki – Experience Design Director w Deloitte Digital. Ważnym elementem przyciągania kibiców na stadiony są również programy lojalnościowe oraz personalizacja świadczonych usług. Może to mieć szczególnie duże znaczenie dla kibiców z pokolenia milenialsów.
Wirtualna rzeczywistość wpływa również na rozwój samych sportowców poprzez wzbogacanie programów treningowych. Dzięki VR analiza postępów graczy staje się o wiele bardziej efektywna. Sportowiec może wraz z trenerem przeanalizować swój ostatni występ i ocenić to, co zrobił źle i nad którymi elementami musi popracować.
Ewolucja mediów sportowych
Raport Deloitte prognozuje, że w najbliższym czasie przybywać będzie platform OTT kierowanych do kibiców sportu. Przykładem jest koncern Walt Disney Company, który zainwestował w firmę BAMTech zajmującą się technologiami streamingu internetowego i obsługą tego typu serwisów. W przyszłości BAMTech ma stworzyć wraz z należącą do Disneya telewizją ESPN nowy serwis streamingowy tylko z treściami sportowymi.
Zdaniem ekspertów Deloitte media nietradycyjne będą agresywnie walczyć o prawa sportowe, czego przykładem jest Twitter transmitujący rozgrywki ligi NHL. Prawdopodobnie podobna strategia będzie realizowana również przez Amazon czy Apple.
Analityka danych i Big Data
Analiza danych w sporcie ma długą tradycję, ale w przyszłości jeszcze bardziej zwiększy się zakres ich wykorzystywania dzięki zaawansowanym narzędziom analitycznym, takim jak Big Data. W biznesie sportowym wciąż istnieją niewykorzystane źródła danych, które pozwolą zwiększyć przychody, osiągać lepsze wyniki sportowe i wzbogacić doświadczenia kibiców.
Jednocześnie należy pamiętać, że otwarcie sportu na rewolucję technologiczną naraża tę branżę na większe ryzyko cyberprzestępczości. Ataki mogą być przeprowadzane w celu zdobycia przewagi konkurencyjnej czy przejęcia wrażliwych danych finansowych, w tym o zarobkach graczy. Dlatego branża sportowa, tak jak wszystkie inne, powinna wdrożyć nowe strategie obronne w obliczu rosnącego zagrożenia cyberataków.
Pieniądze poza stadionem
Raport Deloitte przewiduje, że drużyny i organizacje sportowe coraz częściej będą szukać możliwości zwiększenia przychodów poza działalnością stricte sportową. Nowe i zmodernizowane stadiony inicjują kreowanie nowego otoczenia, obejmującego hotele, restauracje, powierzchnie biurowe i sklepowe. Oprócz dywersyfikacji działalności firmom z branży sportowej daje to możliwość zdobycia wiedzy o tym, jak kibice spędzają czas przed i po wydarzeniach sportowych, które oglądają. W USA takie nowe dzielnice wokół stadionów powstały lub powstają w Atlancie, Bostonie, Los Angeles i San Francisco.
Alternatywnym źródłem przychodów stają się również nowe dyscypliny sportu związane z nowoczesnymi technologiami: eGaming czy wyścigi dronów. – Dzięki inwestycjom w te nowe dyscypliny, branża sportowa zyskuje szansę na dotarcie do nowej generacji kibiców, dla których sport jest ściśle powiązany z technologiami – mówi Marcin Diakonowicz.
Zaangażowanie społeczne na nowym poziomie
Sportowcy od dawna wykorzystują swoją popularność do wspierania ważnych inicjatyw społecznych, takich jak walka z rakiem czy działalność na rzecz dzieci. Zdaniem ekspertów Deloitte poziom ten będzie wzrastał i dotykał nowych obszarów, chociażby takich jak walka z niesprawiedliwością, nierównością społeczną czy rasową. Działania całej branży sportowej będą się koncentrować wokół zwalczania nieprawidłowości i korupcji w sporcie. Jednym z przykładów jest powołanie inicjatywy Sport Integrity Global Alliance (SIGA), której zadaniem jest przeprowadzenie reform w zakresie zarządzania i sprawozdawczości finansowej w branży sportowej. Jednym z współzałożycieli SIGA jest Deloitte.
fot. Marco VerchCC BY 2.0