Samochód w nowej firmie – jak sfinansować jego zakup?

Własny biznes daje ogromne szanse samorealizacji i rozwoju, dlatego coraz więcej osób decyduje się założyć działalność. Niezależnie od branży, firma zwykle nie może prężnie funkcjonować bez samochodu. Sprawdź, jak sfinansować zakup pojazdu firmowego.

Można sfinansować auto dla nowej firmy

Nawet jeśli profil przedsiębiorstwa nie koncentruje się na działalności związanej z handlem czy transportem, pojazd firmowy warto mieć. Dzięki wprowadzeniu go do majątku firmy, można czerpać wiele korzyści podatkowych. To jak bardzo zakup samochodu będzie się opłacał, zależy w dużej mierze od wybranej formy finansowania.

Jeśli nie gotówka, to kredyt?

Zakup samochodu za gotówkę wydaje się być najbardziej korzystną opcją, ponieważ odchodzą koszty związane np. z udzieleniem kredytu. Problem w tym, że nie każdy ma aż tyle oszczędności, a po drugie – nabycie auta za gotówkę będzie oznaczało konieczność amortyzacji – standardowy okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych wynosi 5 lat. W efekcie przedsiębiorca nie będzie mógł zaliczyć w koszty wydatków w całości.

Alternatywnym rozwiązaniem jest kredyt samochodowy oferowany na korzystnych warunkach finansowych. Problem w tym, że tylko nieliczne banki udzielają wsparcia finansowego przedsiębiorstwom, które działają na rynku od niedawna. To dla instytucji jest dość ryzykowne – nie mają pewności, że firma będzie w stanie miesiąc w miesiąc spłacać swoje zobowiązanie.

Jeśli nie kredyt, to leasing dla nowych firm?

W przypadku, gdy przedsiębiorca nie ma szans na uzyskanie kredytu samochodowego, powinien wziąć pod uwagę leasing dla nowych firm. Z takiego rozwiązania korzysta coraz więcej przedsiębiorstw – jak wynika z badania „Małe firmy o usługach finansowych 2017”, zdecydowanie najczęściej leasingowanymi przedmiotami są samochody osobowe (64%), a na kolejnej pozycji plasują się pojazdy ciężarowe do 3,5 t (38%).

Przedsiębiorcy zaczynają bowiem zauważać korzyści, jakie przynosi leasing dla nowych firm. Ich zdaniem taka forma finansowania jest nie tylko bardziej elastyczna, ale również bezpieczniejsza i tańsza. Wskazują przy tym na takie atuty jak:

  • brak konieczności wykupu pojazdu po zakończeniu umowy leasingowej
  • niskie koszty dla przedsiębiorstwa
  • spore korzyści podatkowe
  • mniejsze wymagania co do zabezpieczeń.

Ponadto warto wspomnieć o braku konieczności angażowania dużych środków, co – szczególnie na początku drogi biznesowej – ma ogromne znaczenie. Przedsiębiorcy potrzebują sporego kapitału własnego, aby móc prężnie wkroczyć na rynek. Zakup pojazdu za gotówkę mógłby to znacznie utrudniać.

Leasing dla początkujących przedsiębiorców ma sporą przewagę nad kredytem bankowym. Chodzi przede wszystkim o:

  • dostępność

O ile trudno jest ubiegać się o kredyt samochodowy, tak właściwie każde przedsiębiorstwo ma szansę na leasing – niezależnie od tego, jak długo działa na rynku.

  • możliwość wliczenia pełnych rat leasingowych

Wybierając kredyt, przedsiębiorca zobowiązany jest do dokonywania odpisów amortyzacyjnych, zaś w koszty może wliczyć wyłącznie odsetkową część raty. Leasing daje znacznie więcej korzyści podatkowych – pełne raty miesięczne (część odsetkowa i część kapitałowa) wlicza się w koszty uzyskania przychodu.

możliwość wymiany pojazdu co 3-4 lata

Decydując się np. na Leasing SMARTPLAN na nowe pojazdy (oferta przygotowana przez Toyota Leasing), masz szansę na wymianę samochodu co 3-4 lata. Dzięki temu użytkujesz auta będące na gwarancji producenta. Oznacza to dla Ciebie niskie i przewidywalne koszty. Dodatkowym atutem takiego leasingu jest możliwość obniżenia rat leasingowych nawet o 50% w stosunku do warunków standardowego leasingu.

Zanim zdecydujesz się na konkretną opcję, przeanalizuj dokładnie wszystkie warianty. Biorąc pod uwagę kalkulacje, najbardziej korzystnym rozwiązaniem prawdopodobnie będzie leasing dla nowych firm.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *