Magazyn Exclusive Info

| Wydarzenia | Wywiady | Nowości, recenzje produktów | Poradniki | Felietony | Sesje foto, stylizacje |

Saddle fitting – pasowanie siodeł

Pasowanie siodeł, to klucz do sukcesu dla każdego sklepu jeździeckiego. Saddle fitting to usługa oferowana przez wyspecjalizowane sklepy jeździeckie, które posiadają siodła do jazdy konnej w swojej ofercie. Pojęcie Saddle Fitting można przetłumaczyć na język polski w prosty sposób jako „pasowanie siodeł”.


saddle fittingOgromna ilość oferowanych siodeł na rynku przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności i jakości oferowanych usług na rynku. Patrząc na historię Polski niestety zaznaczyć trzeba, że pasowanie siodeł jest młodą gałęzią przemysłu jeździeckiego który zaczął się rozwijać dopiero w ostatnich 15 latach. W poprzednim okresie pasowanie siodeł można było uznać za nieistniejąca tematykę w polskim jeździectwie. Jednakże rozwój tej gałęzi jest bardzo dynamiczny i otwierający nowy punkt spojrzenia na siodło konia i jeźdźca. Coraz mniej spotyka się jeźdźców twierdzących, iż jedno siodło wystarczy na wszystkie typy koni.

Hodowla koni przechodzi ogromne zmiany, dostęp do różnorodnych materiałów hodowlanych oraz ich krzyżowanie powiększa skalę różnorodności budowy grzbietów. Wobec tego usługa dopasowywania siodeł nabiera ogromnego znaczenia nawet na rynkach bardzo rozwiniętych. W Polsce ogromna rzesza klientów sklepów jeździeckich stawia pytanie „czy Państwo dopasowujecie siodła?” jako jedno z pierwszych. Oczywiście zazwyczaj z ust sprzedawcy pada odpowiedź w stylu: „tak, oczywiście” . Warto się jednak zastanowić, czy tą odpowiedz nie wymusza pytanie, i czym jest tak naprawdę saddle fitting, a także z czego on się składa. Kto zdefiniował saddle fitting i czy każdy sklep jeździecki jest w stanie tą usługę wykonać prawidłowo z pełną dbałością o szczegóły? Niestety nie. Posiadanie dwóch lub czterech siodeł testowych nie gwarantuje wiedzy, a co więcej, z dużą dozą pewności stwierdzić można, że każdy sklep jeździecki jako przedsiębiorstwo jest zorientowane na korzyść finansową, tak więc jego pracownicy będą się skupiać jedynie na celu nadrzędnym jakim jest sprzedaż towaru.

Oto parę cennych Wskazówek, dzięki którym każdy jeździec oszczędzi sobie rozczarowania lub kontuzji końskiego grzbietu:

Kupując siodło do jazdy konnej w sklepie jeździeckim zadaj następujące pytania:

1.       Jak duże doświadczenie państwo posiadają?

Doświadczenie jest jednym z najważniejszych parametrów – firma która istnieje krótko nie może posiadać odpowiedniego doświadczenia.

2.       Ile siodeł posiadają państwo na sklepie?

Sklep jeździecki musi posiadać własny magazyn co najmniej 70 nowych siodeł na magazynie oraz minimum 30 sztuk siodeł testowych w różnych rozmiarach.

3.       Jak długo oferujecie państwo usługę dopasowywanie siodeł?

To jest bardzo ważne, które nieopierzonych specjalistów wprawić może w duże zakłopotanie.

4.       Czy usługa jest wykonywana w siedzibie sklepu jeździeckiego?

Często jest tak, iż sklep jeździecki nie posiada zaplecza warsztatowego i wszystkie zmiany są dokonywane w innej firmie lub nawet są wysłane za granicę. Warto wiedzieć kto i gdzie będzie modyfikował Twoje przyszłe siodło!

5.      Z kim współpracuje sklep oraz czy posiada listę referencyjną?

Im dłuższa tym lepsza, warto poprosić o telefon.

6.       Ile siodeł sprzedali państwo do tej pory?

Na to pytanie często usłyszeć można odpowiedź pada tajemnica handlowa ale jeżeli sklep jeździecki sprzedał ponad 1000 siodeł na pewno się tym pochwali!

7.       Czy istnieje możliwość ponownego przepasowania siodła?

Produkt musi być plastyczny i otwierać możliwość szybkich korekt oraz zmian rozstawu łęku

8.       Czy przy zakupie siodła sklep jeździecki wyśle do mnie wykwalifikowanego Saddle Fittera do ściągnięcia miary i oceni grzbiet konia?

Prawidłowe dopasowanie siodła do budowy anatomicznej ma fundamentalne znaczenie dla zdrowia i komfortu zarówno jeźdźca jak i konia. Nie można dopasować siodła do grzbietu konia na odległość, wobec tego w profesjonalnym sklepie jeździeckim pracownik zajmujący się pasowaniem siodeł powinien przyjechać do klienta, aby dokonać wszelkich niezbędnych pomiarów.

Potencjalny sprzedawca siodła powinien udzielić wyczerpujących odpowiedzi na co najmniej siedem z ośmiu powyższych pytań, aby zyskać pełne zaufanie klienta.

 Siodło z usługą saddle fittingu:

Ważne jest także, aby kupujący miał świadomość, iż dopasowanie siodła jest usługą odrębną, która jest wykonywana na zlecenie zamawiającego. Procedura zakupu siodła w wyspecjalizowanym  sklepie jeździeckim wraz z usługą pasowania powinna wyglądać następująco.

1.       Po wstępnej rozmowie i ustaleniu odpowiedniego modelu siodła powinien być wyznaczony termin dojazdu Saddle Fittera do zamawiającego.

2.       W trakcie wizyty Saddle Fittera powinna zostać oceniona indywidualna budowa anatomiczna wraz ze sprawdzeniem reakcji grzbietowych.

3.       Saddle Fitter powinien na bieżąco informować klienta o zauważonych anomaliach w budowie grzbietu końskiego.

4.       Dodatkowo powinien przeprowadzić wywiad z jeźdźcem uwzględniający jego oczekiwania i problemy w trakcie jazdy które mogły pochodzić od źle spasowanego siodła.

5.       Do obowiązku Saddle Fittera należy też prawidłowe ściągniecie miary na podstawie pięciu punktów informacyjnych.

6.       Wszystkie informacje powinny zostać naniesione na papier.

7.       Saddle Fitter powinien również poinformować klienta w przypadku pomiarów dokonywanych na koniach młodych o rozwoju muskulatury, którą koń może osiągnąć po prawidłowo dopasowanym siodle i o ewentualnej zmianie rozstawu łęku po wytrąceniu siodła z równowagi przez rozbudowane mięśnie.

Saddle fitting to nie magiczna usługa usuwająca wszystkie problemy:

Pamiętać trzeba, iż nawet najlepiej dopasowane siodło przez najlepszy i najbardziej doświadczony sklep jeździecki nie gwarantuje rozwiązania wszystkich problemów w trakcie treningu. Zbyt mocne działanie pomocy, w szczególności ręki i dosiadu nie zabezpiecza grzbietu przed ewentualnymi stanami bólowymi, co może doprowadzić nawet do stanów zapalnych. Długo utrzymujące się stany bólowe lub stany zapalne w obrębie kręgów T15, T16 , T17 mogą prowadzić nawet do całkowitej eliminacji koni ze sportu i narazić go na stałe zmiany kostne wraz z degeneracją.  To samo tyczy się stanów zapalnych wokół przykłębia. Mając powyższe względy na uwadze, Saddle Fitting jest niezmiernie ważną usługą i prawidłowo wykonane pasowanie daje bardzo dobre rezultaty, jednakże musi iść w parze z prawidłowym użytkowaniem wierzchowca. W przypadku „problemów z grzbietem”wyklucz wszystkie zewnętrzne czynniki takie jak:

  • mocny trening po długiej przerwie lub kontuzji
  • mocna niestabilna ręka, niestabilny dosiad
  • wypożyczenie konia lub trening bez obserwacji właściciela (często do największych błędów dochodzi podczas nieobecności właściciela)

Jeżeli powyższe zabiegi nie przyniosą żadnej poprawy pozostanie już tylko konsultacja z weterynarzem oraz zaufanym Saddle Fitterem.

Problemy sklepów jeździecki oraz firm oferujących siodła.

Sklepu jeździeckie jako podmioty zorientowane na zysk często podejmują decyzje o zwiększeniu zaangażowania się w asortyment siodeł jednakże często nie są w stanie przeznaczyć odpowiednich nakładów finansowych na ten cel. Przeciętny sklep jeździecki posiada w swojej ofercie średnio od dwóch do pięciu siodeł z czego co najmniej połowę stanowią siodła o wartości nieprzekraczającej 2000 zł, pochodzące najczęściej z dalekiego wschodu i importowane przez duże hurtownie które nie posiadają żadnych możliwości korekcyjnych (nie wspominając już o wykonaniu siodła na miarę). Dodatkowo sklep jeździecki posiadający nawet 10 siodeł nie jest w stanie odpowiednio zaopatrzyć klienta, uwzględniając fakt, iż każdy model jest produkowany w co najmniej trzech rozmiarach siedziska oraz różnych opcjach poduszek lub tybinek, a więc aby posiadać jeden model siodła w konkretnym kolorze należałoby mieć ok. 40 sztuk, aby móc pochwalić się „pełną rozmiarówką”. Jeżeli dodamy do tego różne opcje kolorystyczne okaże się, że niewiele sklepów jeździeckich jest w stanie zaoferować szeroki wybór siodeł. Sklep jeździecki powinien więc zabezpieczyć odpowiednią ilość siodeł. W przypadku wyspecjalizowanych salonów jeździeckich powinno być to ok. 150 siodeł nowych i 30-50 testerów a przede wszystkim odpowiednio wyszkolonego pracownika. Zakupy na podstawie katalogu lub jednego testera to duże ryzyko finansowe, a pamiętać należy także, że stawiamy na szali zdrowie konia oraz własne.

Szyte na miarę – chwyt marketingowy czy prawda?

Wspomnieć warto, iż coraz częściej spotyka się informację, iż dane siodła są szyte wyłącznie na miarę ponieważ „nie posiadamy ich na magazynie”. Nazwać można to ułatwieniem i zminimalizowaniem ryzyka zainwestowanych środków finansowych, po to, aby na podstawie minimalnego wkładu finansowego uzyskać maksymalny zysk. Czy prowadząc taką politykę sprzedaży można przekonać klienta do wydania kwot przekraczających 10.000 zł za jedno siodło? Tak, jeżeli stworzy się wizję, zdobędziemy jego zaufanie ale nie na długo. Klient musi mieć wybór i pełen wgląd do oferowanej gammy produktów.  Krótko ujmując – kupując 3 siodła jako testery i posiadając przedstawicielstwo firmy szyjące siodła inwestuje się minimalną kwotę, a klientowi przedstawia się Saddle Fittera oferującego bardzo indywidualny, w pełni spersonalizowany produkt. Prawda jest jednak taka, że nie ma producentów na świecie którzy szyją wyłącznie siodła na miarę lub wykonują siodła tylko na zamówienie klienta. Każdy producent jest też firmą zorientowaną na zysk, a więc wybór odpowiedniej strategii marketingowej jest bardzo ważny, aby produktów pozostających na magazynie było jak najmniej, a w idealnym przypadku nie było ich w ogóle. Przy tym rzecz jasna, cena jednostkowa musi być maksymalnie wysoka. Każdy producent na świecie chętnie zrealizuje zamówienie na 20 lub więcej siodeł od ręki jednemu sklepowi jeździeckiemu bo jest to dla niego czysty zysk z małą problematyką dotycząca pasowania, gdyż leży ona wyłącznie po stronie dalej odsprzedającego sklepu jeździeckiego.  Problemem jest więc skala sprzedaży producenta. Mały producent produkujący na przykład od jednego do dziesięciu siodeł dziennie będzie miał inną strategię niż duży producent który jest w stanie wyprodukować ok. 100 sztuk dziennie. Nie można powiedzieć jednoznacznie powiedzieć, że mały producent jest gorszy od dużego. Można natomiast zaryzykować twierdzenie, iż mali producenci dążą do zwiększenia ceny jednostkowej i marketingu na „szyty na miarę”, natomiast duży producent będzie kierował się dystrybucją poprzez partnerów, a także będzie posiadać w swojej ofercie szycie na miarę. Więksi producenci będą mieli jednak zawsze przewagę związaną z całkowitym kosztem wyprodukowania siodła, która w porównaniu do mniejszych producentów będzie zawsze niższa o ok. 20-30%. Poza tą grupą producentów znajdują się inni, którzy zlecają produkcję siodeł w krajach azjatyckich położonych na dalekim wschodzie. Koszt produkcji siodła jest oczywiście, dzięki temu dużo niższy z uwagi na tanią „siłę roboczą” oraz jakość używanych do produkcji materiałów. W tym artykule nie poświęcimy im jednak więcej uwagi, gdyż taka masowa produkcja nie ma nic wspólnego z saddle fittingiem.

Przedstawmy zawartą powyżej wiedzę w pigułce:

1.       Co to znaczy uszyć siodło na miarę?

To znaczy wykonać indywidualny projekt skrojony dla jednego użytkownika siodła i jednego konia uwzględniając indywidualność anatomiczną konia i jeźdźca.

2.       Jak uszyć siodło na miarę jeźdźca?

Każdy człowiek jest inny, a więc w takim przypadku siodło powinno być skrojone indywidualnie, tybinka pod długość kości udowej a wielkość siedziska – łęku pod rozmiar miednicy i wagę ciała.

3.       Jak uszyć siodło na miarę konia?

Każdy koń jest inny, każdy grzbiet jest inny, i poddany jest ciągłym zmianą natury biologicznej. Poduszki wykonane powinny zostać z dopchnięciem wełny, powinny chronić i doskonale rozkładać ciężar jeźdźca tak aby nie blokować ruchu, ani nie powodować zbędnego punktowego ucisku.

4.       Kto ocenia pasowność?

To bardzo ważne pytanie. Jeżeli siodło zostało już wykonane to musi być ono ocenione przez jeźdźca, który został w trakcie składania zamówienia poinformowany o prawidłowym ułożeniu siodła na grzbiecie. Tutaj niestety często dochodzi do pewnych rozbieżności. Zazwyczaj jeźdźcy siodłają konie bardzo mocno przesuwając siodło w kierunku kłąbu, czasem nawet zakrywając części ruchomej łopatki!

5.       Czy siodło uszyte na miarę ma od razu leżeć prawidłowo?

Tak, siodło uszyte na miarę musi leżeć stabilnie i pewnie na końskim grzbiecie po zapięciu popręgu i po piętnastu minutach kłusa. Uwaga! Jeżeli siodło założone na grzbiet dotyka kłębu lub „ucieka” do tyłu uniemożliwiając zbalansowany dosiad to oznacza to, iż siodło nie zostało uszyte na miarę! Zaznaczyć trzeba, że takie siodła nie potrzebują tzw. poduszek korekcyjnych. Często spotkać się można z sytuacją, gdy jeździec po zamówieniu siodła na miarę i otrzymaniu go od razu dostaje poduszkę korekcyjną! Warto w takiej chwili pokusić się o chwilę refleksji i zastanowić czy produkt, który właśnie otrzymujemy jest zgodny z tym który zamawialiśmy.

Aby spełnić powyższe parametry każde siodło powinno być inne, nasuwa się więc pytanie czy nawet łęk powinien być indywidualnie wykonany? Czy tak naprawdę jest? Nie, wszyscy producenci posiadają pewne standardy i te są zawsze takie same. Więksi producenci posiadają swoje własne, autorskie, często opatentowane łęki lub rozwiązania dotyczące wykończeń przystuł oraz kształtu poduszek. Wykonanie indywidualnej terlicy (łęku) wraz z indywidualnym wykrojeniem tybinek, zastosowaniem wymarzonych nitek itp. zwiększyło by koszt takiego siodła do dziesiątek tysięcy za jedna sztukę a nawet niejednokrotnie mogło by kosztować więcej niż dobrej klasy samochód.  Sprowadzając jednak sprawę do najważniejszego, niestety niezaprzeczalnym faktem jest, iż siodło dostarczone w ramach „siodła szytego na miarę” u pewnych producentów niczym się nie różni się od siodła dostarczonego na półkę sklepu jeździeckiego lub dostarczonego do innego jeźdźca. Niezmiernie ważne jest, aby sklep jeździecki lub samodzielnie działający Saddle Fitter uczciwie poinformował, które elementy siodła będą wykonane indywidualnie, ponieważ całego siodła na miarę uszyć się nie opłaca, a więc takich niestety nie ma. Są natomiast takie, które w ramach programu produkcyjnego najbardziej odpowiadają konkretnemu jeźdźcowi, w związku z tym wykończenie poduszek powinno być przygotowane indywidualnie. To jednak wymaga dużej wiedzy i ogromnego doświadczenia, a przede wszystkim odpowiedniego warsztatu. Tych elementów brakuje wielu producentom siodeł.

Ponadto warto zwrócić uwagę także na inne czynniki warunkujące satysfakcję z zakupu:

  • terminy dostaw – często u małego producenta siodeł są problemy z terminowością dostaw lub z bardzo długimi terminami dostaw siodeł
  • obecność na rynku – ważne jest też jak długo firma istnieje na rynku ale nie jest najważniejszym punktem, bo nawet firma z bardzo długim stażem może produkować kiepskie siodła produkt jeżeli ciągle ich nie udoskonala swoich produktów.
  •  solidnośćbudowa solidnej marki wymaga  uczciwości, zaangażowania, poświęcenia i wytrwałości w dążeniu do celu, jeżeli w głównych założeniach przyjętych jako najważniejsze są inne doktryny to solidności nie da się stworzyć w krótkim okresie. Solidny producent siodeł to taki, który zawsze przestrzega wyżej wymienionych zasad. Pamiętać też powinnyśmy o problemie skali sprzedaży. Mały producent sprzedający do 100 siodeł na rok będzie posiadał około 100 klientów, duży producent siodeł produkujący powyżej 20.000 sztuk na rok będzie posiadał 20.000 klientów (przy prostym założeniu, że na jedno sprzedane siodło przypada jeden klient). Jeżeli z tych sprzedanych siodeł 95% osób będzie zadowolonych po 12 miesiącach z produktu, a 5% nie,  to znaczy, że tylko pięciu klientów jest niezadowolonych z usług oferowanych w małej firmie. W dużej firmie ta sama wartość to już znaczna grupa, bo aż 1.000 niezadowolonych klientów! Na podstawie tego obliczenia nie można twierdzić, że solidniejszy jest mały, a mniej solidny – duży. Mały producent to niewiele opinii, a większy to duża ilość informacji o nim. Warto przy rozważeniu tego faktu uwzględnić skąd pochodzą informacje o produkcie oraz od kogo i z jakich źródeł są one pozyskiwane. W dobie powszechnego dostępu do Internetu, a w związku z tym do swobody wypowiedzi, gwarantującej anonimowość jesteśmy poddani przysłowiowemu „praniu mózgu” poprzez wszystkie narzędzia marketingowe zaczynając od reklam, przeróżnych źródeł informacji, a kończąc na forach jeździeckich, które w ostatnim czasie przejęły rolę „osobistego doradcy”. Dochodzi tam często do manipulacji oraz podawania nieprawdziwych informacji przez osoby prowadzące własne sklepy jeździeckie. Bardzo ważne jest ostrożne filtrowanie tej wiedzy pochodzącej od „fachowców”, których prawdziwa tożsamość pozostaje ukryta.
  •  gwarancja – każde uszyte siodło jest objęte gwarancją producenta, a tu rządzi zasada im dłużej tym lepiej. Polecać można wszystkie gwarancje dożywotnie na łęk (oczywiście nieobejmujące wypadków), tu producent wyraża jasny sygnał, iż jest w 100 procentach przekonany o wysokiej jakości swojego siodła. Dodatkowo ważne są gwarancje na skórę, zazwyczaj udzielane na okres do dwóch lat (z zastrzeżeniem, że dotyczy to użytkowania jednego konia dziennie). Ważne jest to, że skóra w siodłach jest produktem naturalnym o czym wielu jeźdźców zapomina i w związku z tym pielęgnuje je niedbale lub nie pielęgnuje go w ogóle, a żadna gwarancja nie obejmie uszkodzeń lub defektów powstałych w wyniki braku konserwacji siodła. Ogromny wpływ na długotrwałość ma nawet budowa jeźdźca, mocne muskularne łydki u jeźdźców niewysokich i o krępej budowie eksploatują dużo szybciej tybinki siodeł niż wysoki szczupły jeździec.
  • referencje – pamiętaj o jednej zasadzie: żaden, a tym bardziej bardzo utytułowany jeździec na świecie nie wybierze  kiepskiego, niepasownego niezgodnego z jego filozofią jakości produktu, nawet gdyby wiązało się to z dużym wynagrodzeniem od sponsora. Jeździec osiągający najwyższe laury, zdobywając medale i tytuły musi być osobą o niezwykłych cechach osobowościowych. Charakteryzuje je pracowitość, wytrzymałość, wyczucie, ambicja i wieczna chęć do udoskonalenia swoich umiejętności oraz wyrozumiałość względem swojego wierzchowca. Dlatego też przy wyborze odpowiedniego producenta siodeł będzie kierował się parametrem najwyższej jakości i pasowności, tak aby koń pracujący pod siodłem otrzymał wszystko co tylko możliwe do osiągnięcia wspólnego wyniku. Często w środowisku jeździeckim można usłyszeć następującą tezę: „jeździ na tym siodle, bo dostał lub mu płacą”. Prawda jest jednak zupełnie inna. Najlepsi jeźdźcy wybierają najlepsze produkty, a sponsoring to nagroda za wytrwałość w dążeniu do sukcesu. Siodła muszę spełniać wszystkie parametry pasowności, jakości i umożliwiać bezkontuzyjną pracę muskulatury grzbietu, a firma musi zabezpieczyć usługę Saddle Fittera, aby mogła być partnerem dla tytułowanych jeźdźców. Kieruj się więc zasadą – „im więcej referencji, tym lepiej”.

Rynek siodeł używanych

Szeroko rozwinięty rynek siodeł używanych boryka się głównie z problemem legalności pochodzenia siodeł, bo niestety siodło jest produktem bardzo często kradzionym i daje szybką możliwość nieuczciwego zarabiania pieniędzy. Wobec tego, warto pamiętać, aby zawsze prosić o umowę lub rachunek (fakturę czy paragon) za kupowane siodło. Niestety, nawet sam dokument zakupu, nie gwarantuje jeszcze pochodzenia siodła z legalnego źródła. Najważniejsza reguła to: „Zachowaj zdrowy rozsądek przy zakupie.” Jeżeli siodło nowe kosztuje 10.000 zł to roczne nie może kosztować 2.000 zł.

Nie kupuj kota w worku:

Siodła kupuj tam, gdzie spotkasz się z najlepszą i najbardziej fachową obsługą oraz możliwością testowania wszystkich modeli siodeł po poprzedzającej je prezentacji i „namacalnym” zapoznaniu się z produktem. Wizja szycia siodła na miarę jest czasami koniecznością wynikająca z braku dofinansowania działalności lub odpowiednich środków na magazynowanie towaru lecz mimo to nie powinna być oferowana jako jedyna słuszna usługa. Klient powinien mieć możliwość wyboru siodła „od ręki” i ewentualnego szycia na miarę jeżeli istnieje taka potrzeba. Reasumując powyższe, można stwierdzić, iż pewne konie i jeźdźcy mieszczą się w standardowych siodłach, a w związku z tym nie muszą być narażani na większe koszty i powinni mieć możliwość wyboru siodła prosto z półki sklepowej.

 

Equishop Premium Horse Equipment
Artykuł został przygotowany przez firmę Sklep jeździecki Equishop specjalizującej się w sprzedaży sprzętu jeździeckiego z segmentu premium.