Prawa pasażerów linii lotniczych – Praktyczny poradnik 

Kupując bilety lotnicze zwykle kierujemy się tylko ceną. Tymczasem rodzaj linii, miejsce zakupu czy sposób płatności mają duże znaczenie, kiedy coś pójdzie nie tak. Kiedy lot znacznie się opóźni lub zostanie odwołany, albo w najgorszym przypadku linie lotnicze ogłoszą upadłość – a i takie sytuacje się zdarzały – nie znamy nawet swoich praw. Ekspert w dziedzinie odszkodowań lotniczych – AirHelp – wyjaśnia, co w związku z tą sytuacją powinni wiedzieć pasażerowie tej linii lotniczej.

Weźmy najświeższy przyklad. 15 sierpnia 2017 r. linie lotnicze Air Berlin złożyły wniosek o upadłość. Przewoźnik zakończył 2016 rok ze stratą opiewającą na 780 mln euro. Air Berlin potwierdził, że w pierwszym etapie loty będą wykonywane zgodnie z planem. Oznacza to, że pasażerowie, którzy spotkają się z opóźnieniem czy odwołaniem kursu bądź odmową wejścia na pokład – zgodnie z regulacją UE WE261 – mogą ubiegać się o odszkodowanie nawet do 600 euro. Wysokość odszkodowania zależy od długości opóźnienia, liczonego do przybycia na miejsce docelowe. Wniosek o rekompensatę można złożyć nawet 3 lata po problematycznej podróży. AirHelp wspiera pasażerów w całym procesie ubiegania się o odszkodowanie i – jeśli będzie taka potrzeba – pomaga w prowadzeniu spraw na drodze sądowej, również poza granicami Polski.

W momencie, gdy Air Berlin finalnie zakończy swoją działalność, bilety przestaną być ważne. Wówczas wypłata odszkodowania jest zależna od rodzaju rezerwacji:

  • pasażerowie, którzy zarezerwowali lot bezpośrednio u Air Berlin, nie otrzymają rekompensaty z tytułu niewypłacalności linii lotniczej,
  • ubieganie się o odszkodowanie jest możliwe po zakupie biletu za pośrednictwem biura podróży lub linii partnerskiej, gdy loty zostały objęte programami ubezpieczeniowymi, co w przypadku wycieczek zorganizowanych jest obowiązkowe,
  • klienci, którzy zarezerwowali lot bezpośrednio u Air Berlin, ale jako środka płatności użyli karty kredytowej, powinni natomiast odzyskać pieniądze za bilet. Płatność może zostać bowiem anulowana, zanim dotrze do linii lotniczych. Ponadto w przypadku ogłoszenia upadłości istnieje możliwość spłaty zadłużonych kwot. W tym przypadku należy przesłać odpowiednie dokumenty do firmy, obsługującej karty kredytowe, która poświadcza nieudaną transakcję.

Pasażerowie, którzy spotkali się z odwołanym lub anulowanym lotem, jeszcze będąc na lotnisku mogą sprawdzić swoje uprawnienia do ubiegania się o odszkodowanie oraz złożyć wniosek. Z pomocą może przyjść np. serwis z informacjami na temat przysługujących pasażerom https://www.airhelp.com/pl/prawa-pasazerow/.

Fot. OakleyOriginals, Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0)

Firma AirHelp została założona w 2013 roku przez Henrika Zillmera, Nicolasa Michaelsena i Grega Roodta, przedsiębiorców internetowych. Przedstawicielstwa AirHelp zlokalizowane są w 20 krajach, w tym w Gdańsku. Głównym celem firmy jest zapewnienie pasażerom na całym świecie wsparcia w odzyskiwaniu odszkodowań od przewoźników w przypadkach opóźnienia i odwołania lotów lub odmowy wejścia na pokład. Spółka współpracuje z liniami lotniczymi i dba o to by proces reklamacji przebiegał możliwie jak najsprawniej. AirHelp udostępnia klientom możliwość złożenia wniosku poprzez przyjazną dla użytkownika stronę internetową oraz intuicyjne aplikacje mobilne. Od powstania firma pomogła ponad 2 mln pasażerów na całym świecie.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *