Polskie marki na tygodniach mody

Po sukcesach tygodni mody w Nowym Jorku, Berlinie, Sydney czy Madrycie czas na polską edycję Mercedes-Benz Fashion Week. Warszawska impreza odbędzie się w dniach 18 – 22 października, a pierwszymi markami, które potwierdziły swój udział są UEG x Puma, MISBHV, Local Heroes oraz LOUS. Partnerami projektu są firma Kryolan (make-up) i Badura (obuwie).

Ania Terej Dyrektor MBFWW fot_Filip_Okopny

Patron światowej mody

Od 21 lat firma Mercedes aktywnie uczestniczy w łączeniu świata motoryzacji, mody i biznesu. Od czasów pierwszej imprezy modowej pod patronatem Mercedes-Benz, która odbyła się w 1995 r. w Australii, do dzisiaj marka jest zaangażowana w ponad 50 wydarzeń w 30. krajach. Zarówno tych związanych z modą jak Francja czy Włochy, jak również w krajach rozwijających się, gdzie rynek tej branży ma duży potencjał wzrostu, m.in. Rosja, Łotwa, Ukraina czy kraje azjatyckie. Dzięki globalnemu zasięgowi marka oferuje realną pomoc w rozwijaniu biznesu modowego.

Szansa dla każdego

Celem organizacji tygodni mody na całym świecie jest prezentacja nie tylko najważniejszych, ale również najbardziej obiecujących marek i projektantów na danym rynku oraz umożliwienie spotkania różnych grup interesów: producentów, projektantów, przedstawicieli mediów, stylistów, agentów, dostawców. Dla działających na lokalnych rynkach projektantów jest to jeden z łatwiejszych sposobów, aby pozyskać zagranicznych partnerów. Skupienie pokazów najnowszych kolekcji w jednym tygodniu pozwala na lepszą koordynację promocji i szersze budowanie relacji biznesowych z zaproszonymi z całego świata przedstawicielami branży. Jedyną alternatywą jest poszukiwanie nowych kanałów dystrybucji lub dostawców samodzielnie np. poprzez odwiedzanie zagranicznych tygodni mody, co jednak wiąże się z wysokimi kosztami.

Podczas pierwszej edycji Mercedes-Benz Fashion Week Warsaw (MBFWW) zaplanowanych jest maksymalnie 40 pokazów polskich marek i projektantów. Modowe start-upy będą mogły skorzystać z programu Mercedes-Benz Designer Exchange, który daje szansę na pokrycie kosztów pokazu na dowolnym Fashion Week pod patronatem Mercedesa na świecie.

Modowy kalendarz

Obecnie Polska, w przeciwieństwie do innych krajów, nie ma określonych ram czasowych dla pokazów mody. Odbywają się one praktycznie przez cały rok, ze skupieniem w miesiącach wrzesień – grudzień i marzec – czerwiec. Rocznie jest to liczba kilkudziesięciu pokazów. W takiej sytuacji zaproszenie dziennikarzy czy potencjalnych kontrahentów z zagranicy na pojedynczy pokaz jest praktycznie niemożliwe i kosztowne dla samego projektanta. Tym bardziej, że zagraniczny rytm branży wyznaczają właśnie tygodnie mody. MBFWW dzięki współpracy z Mercedesem oraz działającą na jego zlecenie, uznaną w branży agencją Karla Otto PR, został włączony do międzynarodowego kalendarza imprez modowych. W październiku, obok zdjęć z Londynu, Sydney czy Berlina, w globalnym biurze prasowym Mercedesa publikowane będą zdjęcia kolekcji projektantów i marek z Polski. Sam prestiż imprezy, jaką jest Mercedes-Benz Fashion Week budzi większe zainteresowanie zagranicznych gości i daje dużo większe szanse ich przyjazdu do Warszawy. Organizatorzy wydarzenia dbają o jego światowy charakter, zapraszając uznanych przedstawicieli branży oraz pokrywając koszty ich pobytu. Celem MBFWW jest stworzenie najlepszych narzędzi do osiągnięcia sukcesu biznesowego.

Jak się zgłosić

Dzięki skoncentrowaniu prezentacji polskich marek w jednym czasie i połączeniu sił pod rozpoznawalnym na świecie znakiem Mercedes-Benz Fashion Week, polscy producenci zyskują nowe kanały komunikacji i dystrybucji. Do 18. lipca firmy i marki odzieżowe oraz projektanci mogą rejestrować się i zgłaszać chęć udziału na stronie www.mbfww.pl. Niezależnie od zgłoszeń, organizatorzy indywidualnie zapraszają wybrane marki.

Co, gdzie, jak?

Główny obiekt – Centrum MBFWW – to dawny Dom Słowa Polskiego przy ul. Miedzianej 11 w Warszawie. W udostępnionych i przygotowanych przez firmę Griffin Real Estate na potrzeby wydarzenia przestrzeniach, twórcy pokazów będą mieli do dyspozycji wybieg, backstage, obsługę oraz widownię na 500 osób. Jeśli projektant lub marka zdecyduje się na wynajem przestrzeni na pokaz w Centrum MBFWW, do dyspozycji będzie pełne zaplecze produkcyjne – wybieg z oświetleniem i nagłośnieniem, obsługa pokazu choreografia, obsługa backstage. Będzie również możliwość zrealizowania pokazu we własnym zakresie, w wybranej przez siebie lokalizacji. Niezależnie od wybranej opcji każdy z uczestników otrzymuje wsparcie od MBFWW – obecność w głównym kalendarzu wydarzenia, udział międzynarodowych gości, profil w serwisie ze zrealizowaną przez organizatorów relacją foto-video na platformie online MBFWW.PL, obecność w międzynarodowym biurze prasowym Mercedes-Benz Fashion Newsroom.

– Każdy uczestnik ma możliwość współpracy z własnymi sponsorami, a decyzja kogo zaprosić na pokaz będzie należała do jego biura prasowego i działu handlowego

– mówi Ania Terej, dyrektor MBFWW. – Nie chcemy narzucać nikomu, z kim ma współpracować, kogo zapraszać ani gdzie organizować pokaz.

Dyrektorem pokazów odpowiedzialną za stworzenie przestrzeni i zespołu koordynującego jest Katarzyna Sokołowska, jedna z najlepszych producentek i reżyserek w branży, jurorka polskiej edycji Top Model.

Moda niezależna na wybiegu

Pierwszymi markami, które potwierdziły swój udział i zorganizują swoje pokazy w październiku są UEG, MISBHV, Local Heros oraz LOUS.

UEG to tegoroczny finalista Polish-American Fashion Foundation, dzięki czemu we wrześniu zaprezentuje się na New York Fashion Week. W Warszawie marka zaprezentuje kolekcję, którą stworzyła we współpracy z PUMĄ. W opisie na www.mbfww.pl projektanci tak mówią o sobie „UEG nie tworzy tradycyjnych kolekcji, lecz projekty oparte na podstawowych wartościach: unifikacji, komunikacji i świadomości. Fundamentem UEG jest manifest złożony z zasad, który ma na celu sprowokować odbiorcę do zareagowania na sytuację współczesnych czasów.

Drugą marką jest krakowska MISBHV, która bardziej niż w Polsce znana jest poza jej granicami. MISBHV prowadzi selektywny model dystrybucji, wybierając do współpracy kluczowych partnerów na najważniejszych rynkach – Louis w Antwerpii, Selfridges w Londynie, Antonioli w Mediolanie, BoonTheShop w Seulu i GR8 w Tokio. Do fanów marki należą gwiazda pop Rihanna i raper Asap Rocky.

Trzecią marką, która jesienią zaprezentuje nową kolekcje jest Local Heroes. Została założona dwa lata temu przez przyjaciółki Aretę Szpurę i Karolinę Słotę. Początkowo wystartowały z budżetem 150$. To co zaczęło się jako niewielka kolekcja t-shirtów szybko zamieniło się w innowacyjną, młodzieżową markę street wear. Wszystko zaczęło się, kiedy Justin Bieber założył legendarny t-shirt doing real stuff sucks. Obecnie do teamu Local Heroes należą Rihanna, Rita Ora, Cara Delevingne, Selena Gomez i wielu innych. Dzięki nim marka trafiła na okładki międzynarodowych magazynów, a ubrania są sprzedawane na pięciu kontynentach oraz w najważniejszych portalach sprzedażowych jak asos.com czy urbanoutfitters.com.

LOUS Warsaw to marka, która choć założona w 2012 r. ciągle zalicza się do kategorii start-up, ze względu na swój autorski charakter i małą strukturę organizacyjną. Dla takich firm przeznaczony jest program Designer Exchange. Jego zwycięzca weźmie udział w dowolnie wybranym przez siebie Mercedes-Benz Fashion Week na świecie, dlatego ważne jest aby, podobnie jak LOUS, posiadał zaplecze umożliwiające duży rozwój i miał potencjał do osiągnięcia międzynarodowego sukcesu.

Potwierdzeni zostali również partnerzy wydarzenia. Oficjalnym partnerem beauty i twórcą make-upu do pokazów jest KRYOLAN – marka z ponad 70-letnią historią w branży filmowej, teatralnej i estradowej, a od niedawna również modowej. Oficjalnym partnerem i dostawcą obuwia na pokazy jest polska marka BADURA, która zapewnia, że jeśli marka lub projektant nie wybierze z kolekcji stałej odpowiadających im modeli butów na pokaz, to zostaną one specjalnie wyprodukowane, tak by komponowały się z projektami uczestnika MBFWW. W obydwu przypadkach partnerzy zapewniają produkty i serwis przygotowane wedle indywidualnego zapotrzebowania uczestników, którzy zechcą skorzystać z pomocy obu partnerów.

Co poza modą?

Mercedes-Benz Fashion Week Warsaw to również program wydarzeń towarzyszących. W Centrum MBFWW odbywać się będą warsztaty i wykłady MASTER CLASS z udziałem specjalnie zaproszonych gości, wybitnych osobowości ze świata mody. Na terenie miasta odbywać się będą pokazy filmowe, wystawy i happeningi poświęcone modzie. O wydarzeniach i zasadach uczestnictwa organizatorzy będą informować na stronie projektu www.mbfww.pl. Kalendarz wydarzeń towarzyszących układa Katarzyna Szustow – uznana producentka i promotorka wydarzeń kulturalnych.

Wiadomo już, że tydzień mody otworzy wernisaż włoskiego fotografa na stałe mieszkającego w Stanach Zjednoczonych – Francesco Carrozziniego – przedstawiający słynne portrety ikon mody i popkultury. W roli kuratora wydarzenia wystąpi Filip Niedenthal.

Pokazom towarzyszyć będzie wiele imprez i wykładów oraz, planowany jako impreza cykliczna, Fashion Film & Advertising Festival pod kierownictwem Judyty Fibiger – przegląd najciekawszych filmów dokumentalnych i fabularnych o modzie i nią inspirowanych oraz przegląd najlepszych modowych kampanii reklamowych. Filmem otwarcia będzie „The first Monday in May” autorstwa Andrew Rossiego, opowiadający o kulisach kultowej Gali Magazynu Vogue w Metropolitan Museum w Nowym Jorku.

Marc Boderke CEO Mercedes-Benz Polska fot_Filip_Okopny

Ogólna charakterystyka rynku mody w Polsce

Rynek mody w Polsce po latach intensywnego wzrostu w latach 2006 – 2012 ustabilizował się. Nadal jednak widoczna jest tendencja wzrostowa. Jego wielkość, według GUS, określana jest na poziomie 24 mld zł. Danych tych nie potwierdzają jednak informacje o wartości sprzedaży podawane przez producentów i sprzedawców, którzy określają ją na poziomie 33 – 34 mld zł. Na tak dużą rozbieżność mają wpływ: brak potwierdzonych danych dotyczących sprzedaży, podawanie informacji zdublowanych lub ich pomijanie, deklarowane przez konsumentów wysokości wydatków czy niedokładna liczba zatrudnienia.

Poza wielkimi graczami notowanymi na giełdzie jak LPP, CCC (obie notowane w indeksie WIG20), Vistula, Simple czy Bytom, rynek mody jest rozproszony. Według danych GUS w 2014 r. w Polsce produkcją odzieży zajmowało się 2 328 podmiotów gospodarczych, z czego 86% to małe przedsiębiorstwa zatrudniające do 50 pracowników. Ale podobna sytuacja ma miejsce w innych krajach, gdzie szwalnie, kaletnicy i inni rzemieślnicy stanowią samodzielne firmy. Outsorcing, również zagraniczny, produkcji odzieży i dodatków jest powszechnie stosowany. Zmiany na rynkach międzynarodowych powodują, że niektóre firmy, jak Próchnik, zdecydowały o przywróceniu produkcji w Polsce, a Grupa CCC zawsze korzystała z polskich podwykonawców.

Rynek Mody w Polsce, jak pisze dr Jolanta Tkaczyk z warszawskiej Akademii Leona Koźmińskiego w swoim raporcie – Rynek Mody w Polsce. Perspektywa społeczno-ekonomiczna – bywa zmienny i nieprzewidywalny, pełen sprzeczności oraz wyzwań. Ze względu na niską barierę wejścia jest rozdrobniony i silnie konkurencyjny. Dużym utrudnieniem jest stałe osłabienie złotówki i długi okres produkcji, co wpływa na małą elastyczność zmian.

Zmienne są również zachowania konsumentów. Choć cena nadal jest najważniejszym z kryteriów (44% wskazań) Polacy coraz częściej zwracają uwagę na jakość produktów i zaufanie do marki (łącznie 57%). W podziale na płeć dane te nieco się różnią: panie według kolejności kierują się ceną, jakością, marką, panowie bardziej zwracają uwagę na jakość, a następnie na cenę i markę. Polacy coraz częściej sięgają po informacje związane z modą i zaczynają zwracać uwagę na dodatki do stroju, np. zegarek czy poszetka. Ciekawym zjawiskiem, praktycznie nieznanym wcześniej, jest promocja mody męskiej. „Dżentelmeni” spotykają się i dyskutują o stylu, dodatkach, kolorach itp. przeważnie w dużych miastach w Polsce.

Rozwija się również rynek dóbr luksusowych. Zwiększa się zarówno rozpoznawalność marek tego segmentu, jak i ich obecność w Polsce. Według raportu KPMG Rynek Dóbr Luksusowych w Polsce jego wartość szacowana jest na 14,3 mld zł, z czego odzież i dodatki stanowią 14%. Obok zagranicznych domów mody respondenci wskazują również polskie marki premium. Polscy konsumenci cenią sobie jakość polskich produktów i jej relację do ceny. Zakup produktów premium o polskim rodowodzie deklaruje aż 60% badanych przy 6% tych, którzy zdecydowanie nie kupią produktów „Made in Poland”.

W listopadzie 2015 r. bank PNB Paribas opublikował raport „Nieznane oblicze. Przełamywanie stereotypów o rynku modowym w Polsce.” Wynika z niego, że „polski przemysł tekstylny i odzieżowy posiada silną pozycję w Unii Europejskiej. Zajmuje 8. miejsce pod względem obrotów, 6. pod względem nakładów inwestycyjnych, 3. pod względem zatrudnienia i 2. ze względu na ilość firm działających w tym sektorze.”

O znaczeniu rynku mody, nie tylko w Polsce, decyduje na pewno jego wielkość. Podane powyżej wartości dotyczą tylko sektora odzieży. Jeśli dodać sektor usług, beauty i prasę podane liczby byłby jeszcze wyższe. Trendy modowe wpływają również na inne dziedziny sektora kreatywnego. Prezentowany kilka lat temu na wybiegach styl ludowy znalazł swój dalszy ciąg np. w logotypie Euro 2012, logo Polskiej Gospodarki, czy w stylistyce polskiego pawilonu na Expo w Szanghaju.

Tekst i zdjęcia: materiały prasowe organizatora MBFWW

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *