Szukaj

Niewidzialna Wystawa od dzisiaj w nowej odsłonie. Właśnie zainaugurowano cykl Niewidzialnych Degustacji. To jedyne w Polsce spotkania, w czasie których w całkowitych ciemnościach można się przekonać, jak działają zmysły, poczuć intensywność doznań, a przez to także lepiej poznać siebie. Warsztaty ruszają w marcu.

Niewidzialna Degustacja_premiera

Pierwsza Niewidzialna Degustacja miała miejsce w środę 19 lutego. Projekt jest elementem prezentowanej z sukcesem od dwóch lat w Warszawie Niewidzialnej Wystawy. Prowadzone w ciemności warsztaty łączą w sobie elementy degustacji, kursu wiedzy winiarskiej, a także skłaniają do poznawania siebie samego z nowej zmysłowej perspektywy. Od 7 marca Niewidzialna Degustacja dostępna będzie dla wszystkich chętnych. Projekt został stworzony wspólnie przez Niewidzialną Wystawę i koncept winiarski Marka Kondrata – Kondrat Wina Wybrane, a patronuje mu portal Winokultura.pl.

Mocniej, w pełni, naprawdę

Niewidzialną Wystawę zwiedza się w ciemnościach, ale zwiedzający pozostają pod opieką doświadczonych przewodników. Dzięki nim bezpiecznie poznają świat niewidomych. Przez godzinę pozbawieni możliwości oglądania świata wytężamy wszystkie zmysły, aby sprostać kolejnym wyzwaniom Wystawy. Na końcu czeka to najciekawsze – Niewidzialna Degustacja. Tam zdani jesteśmy tylko na węch i smak, a oba zmysły odkrywamy za pomocą wina.

­- Świat wina to pasjonująca zmysłowa przygoda, zaczynając od miejsca, w którym powstaje, przez ludzi, którzy się nim opiekują, aż po cudownym moment, kiedy możemy nalać je do kieliszka i spróbować – mówi Marek Kondrat, miłośnik wina, który rozwija sieć sklepów Kondrat Wina Wybrane. – Najtrudniejszym zadaniem, jakie ma przed sobą smakujący, jest rozpoznanie swoich gustów, a więc poznanie siebie. Niewidzialna Degustacja to doskonała okazja do odkrycia swoich zmysłów.

Ciemności uruchamiają wyobraźnię, która wzmocniona doznaniami smakowymi zabiera nas w podróż do najpiękniejszych winnic Europy i Nowego Świata. Nie zdajemy sobie sprawy, jak dalece wzrok dominuje nad pozostałymi zmysłami. W czasie Niewidzialnej Degustacji pytanie, czy w kieliszku mamy wino czerwone, czy białe jest pytaniem naprawdę trudnym – mówi Marek Kondrat.

Paradoks ciemności

Jak doszło do niezwykłej współpracy? Niewidzialna Wystawa zdecydowała się na rozbudowanie oferty, ponieważ degustacja wpisuje się w jej założenia. Panują tam też doskonałe warunki do tego, żeby odkrywać zmysł smaku.

– Nasz cel to edukować. Odwiedzają nas osoby w różnym wieku. Wszyscy podkreślają, że obecność na Wystawie to niezwykle mocne i głębokie przeżycie – mówi Małgorzata Szumowska, dyrektor Niewidzialnej Wystawy w Warszawie. – Podobnie jest w przypadku Niewidzialnej Degustacji, podczas której doświadczamy niezwykłych możliwości naszego zmysłu smaku. Chcemy uczyć odkrywania wielu wymiarów wina, a ciemność zmusza do skupienia, zatem będziemy mogli poczuć te wartości.

Zajęcia będą się odbywały raz w miesiącu w dwóch turach. Wstęp na degustację będzie kosztował 60 zł. Projekt jest skierowany zarówno do osób stawiających pierwsze kroki w odkrywaniu wina, jak i koneserów. Warsztaty mają charakter imprezy zamkniętej. Partnerem medialnym Niewidzialnej Degustacji jest portal Winokultura.pl.

Kondrat Wina Wybrane

Kondrat Wina Wybrane to przede wszystkim sieć winiarskich sklepów w 8 miastach Polski (Bydgoszczy, Gliwicach, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Przemyślu, Warszawie i Wrocławiu). Jej pomysłodawca Marek Kondrat, wielki miłośnik wina osobiście poszukuje i wybiera najciekawsze propozycje z małych, rodzinnych winnic z całego świata. Winiarska miłość Marka Kondrata narodziła się podczas jego podróży po południowo-zachodniej Francji. Od tego czasu zwiedza, degustuje i decyduje, które z win staną się tymi wybranymi. Jak sam podkreśla, jego sklepy ilość zastępują jakością, a ich oferta charakteryzuje się zmiennością – to efekt współpracy z małymi wytwórcami. W kolekcji znajdują się najlepsze wina z Europy, Ameryki Południowej, Afryki, Australii i Nowej Zelandii.

Kondrat Wina Wybrane to także szeroka oferta degustacji, kursów i publikacji opowiadających o świecie i kulturze wina, które od stuleci współtworzy naszą cywilizację. To również wyjątkowa oliwa, specjalistyczne wydawnictwa, zestawy upominkowe, szkolenia dla firm i klientów indywidualnych, ale przede wszystkim umiłowanie jakości i radości życia.

Niewidzialna Wystawa

Niewidzialna Wystawa to niezwykły projekt kulturalno-edukacyjny, który przybliża świat osób niewidomych. Pokazuje możliwości ukryte w zmysłach i udowadnia, że patrzeć nie znaczy widzieć. Pomysł wystawy narodził się w 2007 roku w Budapeszcie. Sukces tego projektu spowodował, że 4 lata później powstała Nevidetelná Vystava – największa atrakcja czeskiej Pragi. Niedługo potem, 10 grudnia 2011 roku w Warszawie powstało pierwsze w Polsce miejsce, które przybliża i pozwala zrozumieć świat osób niewidomych. Odwiedziło je już ponad 100 tys. gości. Niewidzialna Wystawa to 1,5 godziny niezwykle intensywnych doświadczeń – interaktywna podróż, w której przewodnikami są osoby niewidome lub niedowidzące. Osoby widzące mają okazję odkryć świat za pomocą zmysłów węchu, dotyku i równowagi. Dźwięki i zapachy powiązane z miejscami odkrywają przed widzącymi nowe sposoby doznawania.

Niewidzialna Wystawa prezentuje również widzialną część, czyli przyrządy i narzędzia służące niewidomym na co dzień np. mówiące zegarki, komputery i klawiatury z pismem Braille’a. Organizatorzy projektu podkreślają, że głównym celem Wystawy jest zbliżenie dwóch perspektyw doświadczania jednego świata, w którym żyją zwiedzający i przewodnicy. Poprzez pozytywne przeżycia możliwe jest zainspirowanie do dyskusji, pobudzenie do myślenia oraz pomoc w zrozumieniu problemów osób z dysfunkcją wzroku.

Winokultura zajmuje się promocją szeroko rozumianej kultury wina oraz enoturystyki – mało jeszcze znanego w Polsce zjawiska odwiedzania winnic. Podróże do miejsc powstawania wina oraz zdobywanie wiedzy na festiwalach i degustacjach idzie obecnie w parze z rosnącym zainteresowaniem samym trunkiem.

Projekt skupia wokół siebie ludzi związanych z winem na różne sposoby. Wszystko zaczęło się od winiarskich i bardzo nieoczywistych wycieczek do regionów produkujących wino w Polsce. Poznawanie nowych smaków, wspaniałych ludzi i pięknych miejsc dało inspirację do podzielenia się tymi odkryciami z szerszą rzeszą odbiorców.

Od 2013 r portal WinoKultura.pl zajmuje się promowaniem turystyki winiarskiej oraz szeroko rozumianej kultury wina. Prezentowane są winiarskie regiony, ich specyfika oraz walory turystyczne. Miejsca odkryte i sprawdzone oferowane są w pakietach turystycznych przygotowanych dla turystów indywidualnych oraz klientów firmowych.

Więcej informacji: www.niewidzialna.pl

Tekst i zdjęcia: Niewidzialna wystawa