O restauracyjnych preferencjach Polaków

 

Na przestrzeni ostatnich lat bardzo zmieniliśmy swoje zwyczaje żywieniowe. Już co trzeci Polak regularnie jada w restauracjach i liczba ta każdego roku wzrasta. Co zaskakujące – już nie cena gra dla nas kluczową rolę, a to, czy dania są najwyższej jakości.

Restauratorzy_Przewodnik Trendy w gastronomii_1

Z braku czasu

Brakuje nam czasu na przygotowanie posiłków w domu, dlatego częściej jemy w restauracjach – wyjścia na lunch podczas przerwy w pracy są na porządku dziennym w większości firm. Po pracy zwykle chcemy zjeść coś szybko, jednak bywają dni kiedy mamy ochotę sprawić sobie przyjemność niezwykłą kuchnią. O tym, że spotkania towarzyskie najmilej mijają przy wspólnym stole, nie trzeba nikomu przypominać.

Jesteśmy bardziej świadomi

To, że tak często jemy poza domem, sprawia, że jesteśmy bardziej świadomymi konsumentami na rynku gastronomicznym. Aż 62% Polaków deklaruje, że to jakość jest dla nich najważniejszym czynnikiem przy wyborze restauracji. To, że klienci stawiają na jakość jest dla mnie niezwykle optymistyczną wiadomością. Jakość to dla nas przede wszystkim wysokie umiejętności kulinarne kucharzy, ale także świeżość składników, ich lokalne pochodzenie i ekologiczność. Pod pojęciem jakości kryje się także wysoki poziom obsługi kelnerskiej i wygląd wnętrz – mówi Leszek Józefowski właściciel marki Restauratorzy Food Consulting. Z badań GUS wynika, że wydatki Polaków na usługi gastronomiczno-hotelarskie od 2000 roku wzrosły 5-krotnie. Jednak wciąż dla niemal połowy klientów bardzo ważnym czynnikiem przy wyborze restauracji jest cena. Mimo że jednorazowo nie wydajemy wiele – średnio 23 zł za osobę – to jedząc poza domem bardzo często, dajemy restauracjom możliwość prężnego rozwoju.

Restauratorzy_Przewodnik Trendy w gastronomii 2016_2

Jedzenie buduje więzi

Częste jedzenie w restauracjach jest konsekwencją zmiany trybu życia Polaków. Pracujemy więcej i mamy mniej wolnego czasu. Z kolei ten, który nam pozostaje, staramy się wykorzystać jak najpełniej. Sprawiamy sobie przyjemność, spędzając wieczór w ulubionej restauracji w towarzystwie przyjaciół. Poza jakością samej restauracji, przyciąga nas także atmosfera miejsca i ludzie, którzy tam przebywają. Wokół restauracji bardzo często wytwarzają się mikrospołeczności wiernych klientów, którzy budują atmosferę miejsca, spotykają się w nim, ale też dzielą się treściami i rekomendacjami online. To buduje wizerunek marki, sprawia że ludzie chcą przebywać właśnie w tym miejscu – mówi Arieta Prusak, właścicielka Moxie Agencji Kreatywnej.  Społeczny aspekt jedzenia poza domem jest bardzo ważny. Dziś wiele osób może czuć się samotnie, a restauracja może spełniać funkcję socjalizującą – relacje rozwijają się przy posiłkach, ale również samo przebywanie wśród ludzi pozwala zaspokoić w pewnym stopniu potrzebę kontaktu.

Gotowi płacić za jakość

Tego, że jemy w restauracjach nie tylko od święta, nie da się ukryć. Zmienił się styl życia Polaków i jedzenie poza domem stanowi część naszego codziennego dnia. Restauratorzy dostrzegają nowe trendy i odpowiadają na potrzeby klientów, aby ich satysfakcja z posiłku była jak największa. Dane o wzrastającej kwocie, jaką Polacy wydają za posiłek poza domem, pozwalają restauratorom z optymizmem patrzeć w przyszłość – stawiać na najwyższą jakość produktów, obsługi jak i samej wizualności restauracji.

Tekst i zdjęcia: Przewodnik: Trendy w gastronomii 2016

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *