Kolor jedzenia ma znaczenie

Od wielu lat badania dotyczące żywienia podkreślają jego wpływ na jakość naszego życia oraz codzienne funkcjonowanie. Niewiele osób przy wyborze posiłku bierze pod uwagę jego kolor bądź zastanawia się nad wartościami, które korzystnie wpływają na nasz organizm. Zatem czy barwa naszego posiłku ma znaczenie?

Właściwe odżywianie należy do czynników gwarantujących zdrowie. Opierając się na zasadach zdrowego żywienia rzadko przykuwamy uwagę do koloru naszego posiłku oraz jego właściwości. – zwraca uwagę dr Marek Borowiński, autor książki „Doktor Kolor, czyli barwy pieniędzy, szczęścia i sensu”,

 

znany Shop Doctor.

Najbardziej powszechny podział żywności ze względu na barwę wyróżniamy wśród owoców i warzyw, które tworzą poszczególne grupy. Wyróżniają się one określonymi cechami i właściwościami:

  • niebieskie i fioletowe – takie jak jagody, śliwki, winogrono lub bakłażan – zawierają duże ilości witaminy C oraz błonnika, dodatkowo wspomagają układ trawienny, moczowy oraz oddechowy;
  • zielone – między innymi sałata, kapusta, brokuły, ogórki lub kiwi – charakteryzują się dużą zawartością kwasu foliowego, ponadto wzmacniają układ odpornościowy i krążenia;
  • czerwone – na przykład pomidory, trusk 

    awki, papryka, maliny czy arbuz – są bogatym źródłem potasu i likopenu, chronią przed zawałem oraz wzmacniają naczynia krwionośne;

  • żółte i pomarańczowe – takie jak marchewka, kukurydza, dynia, pomarańcze czy morele – zawierają dużo witaminy A i C, dodatkowo chronią przed szkodliwym promieniowaniem UV oraz wzmacniają naszą odporność;
  • białe – między innymi cebula, czosnek, kalafior lub seler – działają przeciwwirusowo i przeciwbakteryjnie, powszechnie nazywane są naturalnymi antybiotykami. Pełnią szczególnie istotną rolę w okresie jesienno-zimowym, gdy ryzyko infekcji znacznie wzrasta.

Niewiele osób zwraca uwagę na kolor i właściwości innych produktów spożywczych, które również zawierają wiele cennych składników odżywczych. – podkreśla dr Marek Borowiński.

Produkty takie jak nabiał, czyli mleko, kefir, jogurty, masło czy śmietana, zawierają najłatwiej przyswajalny wapń wzmacniający nasze kości oraz witaminy – A, B2, B12 oraz potas i fosfor. Zgodnie z nazwą, nabiał ma biały kolor, zatem zawiera również inne wartości, związane z tą barwą. Biały sprawia wrażenie chłodu, dlatego też nabiał ma właściwości chłodzące.

Mięso i przetwory mięsne, które dzielimy na białe i czerwone, również pełnią bardzo ważną rolę w zdrowej diecie. Do białego mięsa za

 

liczamy drób i ryby, natomiast do czerwonego baraninę, wołowinę i wieprzowinę. Przede wszystkim mięso jest bogatym źródłem żelaza, cynku, witaminy B1, B2 i B12 oraz białka i niacyny.

Do produktów zbożowych przede wszystkim zaliczamy pieczywo, kasze i makarony, które stanowią kolejny element zdrowej diety. Zawierają dużą ilość błonnika, fosfor, żelazo oraz witaminy B1 i B3. Są również źródłem łatwo przyswajalnych węglowodanów.

Troska o właściwe żywienie jest kluczem do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Włączenie do naszego codziennego jadłospisu składników z każdej, wymienionej wyżej grupy wpływa na poprawę stanu zdrowia oraz gwarantuje dobre samopoczucie.

 

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *