Efektywność biegania i motywacja

Osiąganie doskonałych efektów podczas biegania jest sprawą, która spędza sen z powiek każdemu początkującemu biegaczowi. Pierwszym i najważniejszym zagadnieniem, który dotyczy efektywnego biegania jest: systematyczność. Ciężko jest utrzymać w ryzach motywację, która jest ulotna, więc większość ludzi o słabym charakterze i sile zaparcia szybko rezygnuje – nie zauważając efektów treningu. Trudno jest osiągnąć jakikolwiek efekt w ciągu tygodnia – a nawet jeśli, to można sobie tylko zaszkodzić.

bieganie motywacjaStymulowanie umysłu poprzez odpowiednie komendy rzucane ku swojej osobie może pomóc w wytrwałości i zmotywować do codziennego wysiłku, by po krótkim czasie osiągnąć ciągłość, która sprawi bieganie naszym ulubionym zajęciem w ciągu dnia. Ważnym jest również, aby znać mięśnie biorące udział w treningu – ma to na celu poznanie organizmu i ewentualne rotacje w ćwiczeniach. Umysł wraz z ciałem musi stworzyć jedność a wszystko po to, by stosować najbardziej ekonomiczną metodę biegania – by z jeszcze większą łatwością poprawiać swoje rekordy.

Ciało – jednostka wykonawcza

Bieganie nie skupia się tylko na intensywnej pracy nóg – łydek, ewentualnie mięśni ud; to także zsynchronizowana praca większości narządów i układów – zaczynając od głowy, poprzez ramiona, biodra, aż do kostek i palców stopy.Zaczynając od głowy, jej zadanie polega na utrzymywaniu sylwetki – odpowiednie determinuje efektywność biegu. Należy trzymać ją prosto, patrzeć przed siebie (ani wysoko, ani nisko) – szyję i plecy w jednej linii. Barki zaś mają istotny wpływ na utrzymanie górnych części ciała zrelaksowanych – swobodne barki powinny być nisko. Ramiona, które poruszają się na przemian z nogami, by przenosić ciało do przodu kontrolują napięcie mięśni w górnej części ciała. Ważne jest, by poruszać nimi do przodu i do tyłu, nie w poprzek. Jeśli szyja jest wyprostowana, wtedy automatycznie tułów również – w wyprostowanej pozycji płuca mają optymalne warunki do pracy. Większość trenerów lekkoatletów preferuje taką formę biegania. Biodra przeważnie są środkiem ciężkości ciała, więc przejmują kluczową rolę w czasie biegu – ich ustawienie jest uzależnione od właściwego ustawienia tułowia.

Wiadomo już, że nogi nie są najważniejsze w procesie biegania – jednak to na nich biegacz porusza się do przodu. Techniki biegania są różne – sprinterzy unoszą kolana wysoko, zaś u długodystansowców ta metoda się nie sprawdza, ponieważ przez dłuższy czas nie są w stanie tak intensywnie pracować nogami. Płynność ruchów zapewnia najmniejsze zużycie energii. Ważnym dla efektywnego biegu aspektem są kostki i stopy – to one amortyzują wszystkie wstrząsy związane z bieganiem. Lądowanie powinno być między piętą a śródstopiem, zaś potem stopa ma się przetoczyć na palce. „Dobre bieganie to ciche bieganie”.

Umysł – machina sukcesu

Jak odpowiednio zmotywować się do codziennego wysiłku? Motywacja jest stanem wewnętrznej gotowości człowieka do podjęcia określonego działania – w tym wypadku utrzymania początkowej myśli o bieganiu oraz codziennemu jej wypełnianiu. Kilka utartych zasad (tzw. proces motywacyjny), którymi kierują się osoby zajmujące się treningiem personalnym:

a) Wzbudzenie energii- ma na celu uruchomienie wszystkich pokładów energii, które drzemią w potencjalnym biegaczu. Może charyzma i wytrzymałość są mocnymi stronami, które sprawią, ze trening stanie się codziennością?

b) Ukierunkowanie wysiłku na cel- celem może być po prostu dobra kondycja, dobry stan zdrowia czy zgubienie kilku kilogramów.

c) Zwiększenie wrażliwości na istotne bodźce- skupienie się na tym, co chce się osiągnąć ma przysłonić wszystkie ciemne chmury pojawiające się na samą myśl treningu.

d) Zorganizowanie reakcji w zintegrowany wzorzec- wizualizacja celu jest bardzo ważna w osiągnięciu go w niedalekiej przyszłości.

e) Kontynuacja czynności, dopóki nie ulegnie zmianie- biegać, biegać i jeszcze raz biegać!

f) Wyostrzenie uczuć dodatnich lub ujemnych – w przypadku realizacji zamierzeń – pochwała, nie spoczywanie na laurach, w przypadku niespełnienia – kontynuacja procesu treningowego.

 

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez blog dla początkujących biegaczy jak-biegac.pl .
Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *