Domowy sposób na letnie orzeźwienie? Owocowe lody!

W tym roku lato przyszło bardzo wcześnie i rozpieszcza nas pięknymi, słonecznymi dniami, a także wysokimi temperaturami. Wraz z upałami rośnie ochota na coś zimnego i orzeźwiającego. Co najlepiej wybrać i jak ważne jest dla każdego organizmu regularne nawadnianie – opowiada o tym  Katarzyna Zadka, dietetyk, ekspert programu „Żyj smacznie i zdrowo”.

 Najważniejsza jest woda!

Prawidłowe nawodnienie organizmu pełni kluczową rolę w zapewnieniu zdrowia i dobrego samopoczucia. Woda bierze udział w transporcie składników pokarmowych oraz w oczyszczaniu organizmu ze zbędnych produktów przemiany materii. Jej rola jest nieoceniona w zagwarantowaniu odpowiedniej termoregulacji, nawilżeniu stawów czy zdrowym wyglądzie skóry. W ciągu dnia tracimy znaczne ilości wody w trakcie np. oddychania i pocenia się, dlatego tak ważne jest spożywanie co najmniej 1,5 litra dziennie, a do tego nie powinniśmy zapominać o innych płynach. Nie jest tajemnicą, że w ciepłe dni pocimy się bardziej, gdyż organizm walczy z nadmiernym przegrzaniem. W ten sposób organizm pozbawiany jest nie tylko wody, ale także ważnych substancji mineralnych, takich jak np. potas. Gdy człowiek jest odwodniony, słabną jego zdolności poznawcze i koncentracja, dlatego warto zawsze mieć przy sobie butelkę wody, która nie tylko ochłodzi, ugasi pragnienie, ale też zadba o prawidłowe nawodnienie. Należy pamiętać, że powinniśmy pić kilka łyków wody, co kilka minut, a nie jednorazowo, w dużych ilościach.

Woda nie tylko z butelki

W upalne dni powinniśmy dostarczać organizmowi dużo więcej wody niż zazwyczaj. Dla niektórych może to być nie lada wyzwanie. Jedni nie lubią jej pić, inni po prostu o niej zapominają.  Dlatego warto wprowadzić do swojej diety te warzywa i owoce, które są w nią bogate. Bardzo dużą zawartość wody posiada na przykład ogórek, aż 96%. Nieco mniej  znajdziemy w papryce,  która ma w sobie także mnóstwo witaminy C, beta-karotenu i kwasu foliowego. Kolejnym warzywem, po które warto sięgać w upalne dni jest cuki

nia. Dużo wody (92%) znajdziemy także w owocach takich jak arbuz, melon czy truskawka. Melon uzupełni też niedobory potasu, witaminy C, beta-karotenu i kwasu foliowego, dlatego obok truskawek jest idealnym produktem do spożywania w cieplejsze dni. Antyoksydanty zawarte w owocach zwalczają wolne rodniki, przez co spowalniają proces starzenia i chronią przed nowotworami.  – mówi Katarzyna Zadka dietetyk, ekspert programu „Żyj smacznie i zdrowo”

Orzeźwienie prosto z owoców. Skusisz się na lody?

W upalne dni każdy szuka ochłodzenia, nic dziwnego, że przed lodziarniami ustawiają się ogromne kolejki. Jednak mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że jest do deser, który w prosty sposób można przygotować w zaciszu swojego domu. Jako baza idealnie sprawdzą się owoce z dodatkiem produktów mlecznych, takich jak mleko, jogurt czy kefir. Owoce można dodawać w formie musu lub rozdrobnionych kawałków. Powstają coraz nowsze, finezyjne połączenia smaków, dlatego każdy na pewno znajdzie swój ulubiony. Dla osób, które chcą się trochę orzeźwić, a przy tym spróbować czegoś nowego, można polecić lody z awokado, limonką i miętą. Co będzie potrzebne? 2 dojrzałe awokado, 3 limonki, ¾ szklanki mleka skondensowanego słodzonego, ¾ mleka 2%, garść listków świeżej mięty. Jak przygotować takie lody? Należy podgrzać mleko z listkami mięty (nie gotować), odstawić pod przykryciem na około 30 minut, a następnie odcedzić przez sitko. Obrać awokado, usunąć pestkę i umieścić w blenderze. Zetrzeć skórkę z dwóch limonek, dodać do awokado. Wycisnąć sok ze wszystkich trzech limonek i również przelać do blendera. Dodać oba mleka i wszystko razem zmiksować. Przełożyć do zamykanego pojemniczka, po czterech godzinach pyszny i orzeźwiający deser jest gotowy.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *