Szukaj

Murale to wielkoformatowe dzieła malarskie umieszczane na ścianach budynków. W Polsce niestety wciąż stanowią one niszową formę prezentacji sztuki w przestrzeni miejskiej. Na szczęście, powstało kilka inicjatyw, dzięki którym polskie miasta powoli nabierają koloru.

Stowarzyszenie Traffic Design, przy wsparciu producenta farb Flügger, w tym roku już po raz drugi zorganizowało Festiwal „Traffic Design”, który ma na celu ożywienie przestrzeni miejskiej Trójmiasta. W roku ubiegłym murale stworzone zostały wzdłuż głównego traktu komunikacyjnego w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. W tegorocznej edycji artyści postanowili skupić się na Gdyni. Ich prace oscylowały wokół historii gdyńskiego portu i dziejów miasta w kontekście rybackiej wioski.

Równie ciekawą inicjatywą jest „Let’s colour”, prowadzona przez markę Dulux. Podczas pierwszej edycji odnowione zostały m.in. szare ściany dworców: Sopot Główny, Warszawa Powiśle i Kraków – Płaszów. W tym roku murale pokryły przejście podziemne w Gdańsku i Dworzec Poznań Dębiec. Koloru nabrały także przedszkola, m.in. we Włocławku i Brańsku,  oraz zakład karny w Wadowicach. Finał tegorocznej edycji stanowiło tworzenie największego muralu w Polsce. Malunek o powierzchni dwóch tysięcy metrów kwadratowych powstał na ścianach naziemnego parkingu znajdującego się na tyłach hotelu Novotel.

Warto także wspomnieć o akcji prowadzonej przez firmę Selena, producenta farb marki TYTAN EOS. W maju tego roku, już po raz drugi, zorganizowany został w Poznaniu Festiwal Murali „Outer Spaces”. W efekcie akcji, odnowionych zostało kilkanaście kamienic w dzielnicy Wilda. Festiwal obejmował także szereg innych działań związanych z, szeroko pojętym, street art’em: od graffiti, przez rzeźbę miejską i paraarchitekturę, po mapping 3D.

Inicjatywę tworzenia murali wspiera także producent farb Caparol, który od kilku aktywnie współpracuje z Gdańską Szkołą Muralu. W 2010 roku jej studenci stworzyli trzy murale nawiązujące do 70 rocznicy powstania Dywizjonu 303 oraz 30 – lecia założenia Solidarności. W tym roku z ich inicjatywy powstał m.in. dyptyk „Hołd malarstwu polskiemu” oraz mural upamiętniający 70-lecie powstania Narodowych Sił Zbrojnych.

Inicjatywy tego typu to nie tylko szansa na rewitalizację przestrzeni miejskiej, lecz także okazja do aktywizacji lokalnych społeczności. Artyści natomiast (przy wsparciu dużych marek) poprzez swoje wielkoformatowe dzieła mają okazję tworzyć dzieła, które nie tylko będą przyciągać formą i pobudzać wyobraźnię, lecz także zmieniać podejście do sztuki ulicznej, która dla wielu wciąż kojarzy się jedynie z bohomazami szpecącymi fasady budynków.

A czy Wy macie Wasz ulubiony mural lub słyszeliście o innych ciekawych inicjatywach tego typu? Jeżeli tak, napiszcie nam o tym.

Foto: meaduva, Attribution-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY – ND 2.0)